Що нового

Бухоблік та оподаткування

22 травня

Увага! Можлива кібератака проти бухгалтерів

Увага! Можлива кібератака проти бухгалтерів

Станом на 21.05.2024 зловмисники провели щонайменше дві кампанії по розповсюдженню шкідливого програмного забезпечення SMOKELOADER. При цьому, електронні листи містять ZIP-архів в якому можуть знаходитися:

  • .IMG-файл, що містить EXE-файли;
  • .ACCDB-документи (Microsoft Access) з макросами, що забезпечують виконання PowerShell-команди для завантаження і запуску EXE-файлу.

За даними CERT-UA, існує висока ймовірність, що найближчим часом зловмисники активізують шахрайські схеми з використанням систем дистанційного банківського обслуговування.

CERT-UA закликає керівників підприємств вжити термінових заходів для підвищення кібербезпеки автоматизованих робочих місць бухгалтерів, зокрема:

  • перевірити комп'ютери на наявність індикаторів компрометації;
  • упровадити необхідні політики та механізми захисту.

За інформацією Держспецзв’язку

22 травня

Мінфін оновив Методрекомендації з перевірки порівнянності показників фінзвітності

Мінфін оновлює Методрекомендації з перевірки порівнянності показників фінзвітності

Наказ Мінфіну від 17.05.2024 № 250

Мета змін — привести Методичні рекомендації з перевірки порівнянності показників фінансової звітності, затверджені наказом Мінфіну від 11.04.2013 № 476, у відповідність до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку.

Прийнятим наказом:

  • доповнюють окремі порівнювальні показники у позиції «Форма № 1 «Баланс (Звіт про фінансовий стан)»»;
  • викладають у новій редакції позиції «Форма № 1-м «Баланс»» та «Форма № 2-м «Звіт про фінансові результати»»;
  • доповнюють новими позиціями «Форма № 1-мс «Баланс»» та «Форма № 2-мс «Звіт про фінансові результати».

22 травня

Президент підписав Закон щодо працевлаштування домашніх працівників

Законом визначають, що:

  • домашній працівник — фізична особа, яка займається домашньою працею в рамках трудових відносин з роботодавцем;
  • домашня праця — це робота, яка виконується на умовах трудового договору (контракту) з метою обслуговування домогосподарства;
  • не вважається домашньою працею робота для домогосподарства, яка здійснюється людиною нерегулярно та не більше 40 годин на місяць;
  • з домашніми працівниками укладається трудовий договір, який є основним документом, що засвідчує виникнення, зміну та припинення трудових відносин та визначає права та обов’язки сторін, а також є підставою для допуску домашнього працівника до роботи після здійснення роботодавцем повідомлення ДПС про прийняття домашнього працівника на роботу в порядку, встановленому КМУ;
  • трудовий договір укладається в письмовій формі у двох примірниках, що мають однакову юридичну силу і зберігаються у кожної із сторін;
  • не допускається прийняття на роботу домашніми працівниками осіб, молодше 16 років.

Закон доповнює Кодекс законів про працю України новою главою ХІ-А «Праця домашніх працівників» та вносить зміни до низки інших законів.

За інформацією Ярослава Железняка

22 травня

НКРЕКП підвищила граничні ціни на електроенергію для бізнесу

Постанова НКРЕКП від 20.05.2024 № 949

За новими тарифами, у вечірні години пік ціни підвищаться на 20%, а вночі у певні години тарифи зростуть більш ніж удвічі.

Так, на ринку «на добу наперед» та внутрішньодобовому ринку встановили такі максимальні граничні ціни:

  • з 00:00 до 07:00 та з 11:00 до 17:00 — 5 600 грн/МВт год;
  • з 07:00 до 11:00 та з 23:00 до 24:00 — 6 900 грн/МВт год;
  • з 17:00 до 23:00 — 9 000 грн/МВт год.

При цьому мінімальна гранична ціна залишається на рівні 10 грн/МВт год.

На балансуючому ринку максимальні граничні ціни:

  • з 00:00 до 07:00 — 6 600 грн/МВт год;
  • з 7:00 до 17:00 та з 23:00 до 24:00 — 8 250 грн/МВт год;
  • з 17:00 до 23:00 — 10 000 грн/МВт год;

Мінімальна гранична ціна — 0,01 грн/МВт•год.

Визнають такою, що втратила чинність, постанову НКРЕКП «Про граничні ціни на ринку «на добу наперед», внутрішньодобовому ринку та балансуючому ринку» від 09.11.2023 № 2099.

 

22 травня

Штрафи за порушення комендантської години: Закон відхилено

Нагадуємо, що законопроєктом від 27.10.2023 № 10195 планували:

  • встановити адміністративну відповідальність для фізичних осіб за порушення заборони перебування в комендантську годину на вулицях та в інших громадських місцях без спеціально виданих перепусток. За таке порушення передбачали штраф у розмірі від 1 700 до 3 400 грн. За повторне аналогічне порушення, вчинене особою протягом року — штраф у розмірі від 3 400 до 6 800 грн (ч. 1, 2 ст. 210-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення); далі — КУпАП;
  • встановити адміністративну відповідальність за порушення госпсуб’єктом спеціального режиму світломаскування або режиму роботи під час воєнного стану. За таке порушення — штраф від 51 000 до 102 000 грн. За повторне таке порушення, вчинене госпсуб’єктом протягом року — штраф у розмірі від 170 000 до 340 000 грн (ч. 3, 4 ст. 210-2 КУпАП);
  • надати право Нацполіції України:
  • виносити постанови про накладення штрафу за правопорушення, передбачені частинами першою та другою статті 210-2 КУпАП на місці (без протоколу);
  • складати протоколи за адмінправопорушення, передбачені частинами третьою та четвертою статті 210-2 КУпАП;
  • провадити адміністративне затримання щодо порушників комендантської години.

За інформацією Ярослава Железняка

22 травня

Основні вимоги щодо заповнення декларації екологічного податку

Податкову декларацію екологічного податку затвердив Мінфін наказом від 17.08.2015 № 715 (далі — Декларація). Декларація містить додатки, що є її невід’ємною частиною, в яких платники екологічного податку декларують податкові зобов’язання за:

  • викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення — у додатку 1;
  • скиди забруднюючих речовин безпосередньо у водні об’єкти — у додатку 2;
  • розміщення відходів (крім розміщення окремих видів (класів) відходів як вторинної сировини, що розміщуються на власних територіях/об’єктах госпсуб’єктів) — у додатку 3;
  • утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені) — у додатку 4;
  • утворення радіоактивних відходів і сплачується за придбання джерел(а) іонізуючого випромінювання — у додатку 5;
  • тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками понад установлений особливими умовами ліцензії строк — у додатку 6.

Звітним (податковим) періодом для обчислення податкових зобов’язань з екологічного податку є календарний квартал (п. 250.1 Податкового кодексу України; далі — ПК).

Платники екологічного податку подають Декларації протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) кварталу, до податкових органів та сплачують податок протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку подання податкової декларації:

Податкові зобов’язання з екологічного податку обчислюйте у додатках до Декларації за кожним видом та об’єктом оподаткування окремо. Вартісні показники Декларації та додатків до неї зазначайте у гривнях з копійками.

Заповнення додатків до Декларації

Тип додатка до Декларації, звітний період та податковий номер платника або серія (за наявності) та номер паспорта мають бути ідентичними таким показникам, що зазначені у Декларації, до якої подаєте такий додаток.

У рядку 3 додатків до Декларації зазначайте інформацію щодо кодів за КАТОТТГ, визначених за Кодифікатором адміністративно-територіальних одиниць та територій територіальних громад, затвердженим наказом Мінрегіону від 26.11.2020 № 290:

Для додатків 1, 2, 3 до Декларації

у рядку 3.1

зазначайте код за КАТОТТГ території територіальної громади на території якої розташоване джерело забруднення

у рядку 3.2

код за КАТОТТГ адміністративно-територіальної одиниці за місцем розташування джерела забруднення

Для додатків 4, 5, 6 до Декларації

у рядку 3

код за КАТОТТГ адміністративно-територіальної одиниці за місцем обліку платника екологічного податку (місцезнаходження податкового органу, до якого подаєте Декларацію)

За кожним кодом за КАТОТТГ території територіальної громади, на території якої розташоване джерело забруднення, складайте окремий додаток 1, 2, 3 до Декларації (розрахунок).

За інформацією ДПС у Полтавській області

22 травня

Як подати заперечення до акта перевірки через Електронний кабінет

Як подати заперечення до акта перевірки через Електронний кабінет

Порядок функціонування Електронного кабінету визначив Мінфін наказом від 14.07.2017 № 637. Меню «Листування з ДПС» приватної частини Електронного кабінету дозволяє платнику надіслати заперечення до акту перевірки (далі — Заперечення) до відповідного органу ДПС.

Форма підготовки такої кореспонденції передбачає вибір таких реквізитів:

  • регіон, в якому знаходиться орган ДПС;
  • орган ДПС, до якого направляєте Заперечення;
  • тип документу (із списку обираєте «Пропозиція (зауваження)»);
  • тематика (із списку обираєте «Контрольно-перевірочна робота»).

Також необхідно заповнити короткий зміст та завантажити сканований документ (файл у форматі pdf із обмеженням розміру до 5 МБ).

Інформацію щодо отримання та дати реєстрації Заперечення в органі ДПС можете переглянути у вкладці «Вхідні» меню «Вхідні/вихідні документи» приватної частини Електронного кабінету.

Дату реєстрації Заперечення вважають днем його отримання органом ДПС.

За інформацією ДПС у Вінницькій області

22 травня

Чи повинен ФОП із суми утриманої комісії за користування платіжними системами сплачувати ПДВ?

Чи повинен ФОП із суми утриманої комісії за користування платіжними системами сплачувати ПДВ?

Для цілей оподаткування ПДВ місцем постачання послуг з виконання платіжних операцій, відповідно до пункту 186.4 Податкового кодексу України (ПК), є місце реєстрації їх постачальника.

Таким чином, якщо операції з надання послуг з виконання платіжних операцій, надаються ФОПу резидентами — надавачами платіжних послуг, операторами платіжних систем, то місцем постачання таких послуг є митна територія України. При цьому операції з постачання таких послуг згідно з підпунктом 196.1.5 ПК не є об’єктом оподаткування ПДВ.

Якщо операції з надання послуг з виконання платіжних операцій надаються ФОПу нерезидентами, то місце постачання таких послуг визначається за межами митної території і такі операції також не є об’єктом оподаткування ПДВ.

За інформацією ДПС у Львівській області

22 травня

З 31 травня подайте заяви для реєстрації обладнання для обробки тютюну до єдиного реєстру

З 31 травня подайте заяви для реєстрації обладнання для обробки тютюну до єдиного реєстру

Нагадуємо, що з 01.05.2024 набрала чинності постанова КМУ «Про затвердження Порядку ведення Єдиного державного реєстру обладнання для підготовки або обробки тютюну, тютюнової сировини, промислового виробництва тютюнових виробів» від 26.04.2024 № 466. Її опублікував «Урядовий кур'єр» № 89.

Прийнятою постановою запроваджується Єдиний державний реєстр обладнання для підготовки або обробки тютюну, тютюнової сировини, промислового виробництва тютюнових виробів (далі — Єдиний реєстр обладнання), який починає функціонувати через 30 днів з дня набрання чинності постановою, тобто з 31.05.2024.

Заяву про реєстрацію обладнання в Єдиному реєстрі обладнання затвердив Мінфін наказом від 29.02.2024 № 99.

Заяву про реєстрацію обладнання для підготовки або обробки тютюну, тютюнової сировини, промислового виробництва тютюнових виробів подають протягом 10 робочих днів з дня набуття права власності/користування на обладнання, що знаходиться на території України. У разі його ввезення на митну територію України — протягом 10 робочих днів із дня завершення його митного оформлення.

Для реєстрації обладнання в Єдиному реєстрі обладнання власники обладнання або імпортери обладнання, чи уповноважені ними особи або користувачі обладнання, що на 31.05.2024 перебуває у їх власності/користуванні, подають:

Це стосується обладнання:

  • яке вже внесли до Єдиного державного реєстру обладнання для промислового виробництва сигарет та цигарок;
  • яке не було внесене до нього у зв’язку з тим, що до уточнення переліку, зазначеного у статті 1 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.1995 № 481/95-ВР (далі — Закон № 481), не підлягало внесенню до реєстру.

Це необхідно зробити протягом 10 календарних днів з дня початку функціонування Єдиного державного реєстру, тобто з 31.05.2024.

Якщо на дату початку функціонування Єдиного державного реєстру обладнання відсутні документи, які підтверджують ввезення обладнання на митну територію України або право власності/користування обладнання, у зв’язку зі спливом терміну їх зберігання або втратою таких документів внаслідок виникнення форс-мажорних обставин слід подати інші документи, що підтверджують наявність на обліку такого обладнання.

Нагадуємо, що за порушення норм статті 21 Закону № 481 до госпсуб’єктів застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів (ст. 17 Закону № 481).

За інформацією ДПС

22 травня

Відповідальність за здійснення розрахунків між резидентами та нерезидентами в межах торговельних операцій без участі банку

Відповідальність за здійснення розрахунків між резидентами та нерезидентами в межах торговельних операцій без участі банку

За здійснення розрахунків між резидентами та нерезидентами в межах торговельних операцій без участі банку до юридичних осіб (крім уповноважених установ) застосовують штрафні санкції у розмірі до 100% cуми операції, проведеної з порушенням валютного законодавства.

Крім того, порушення порядку здійснення валютних операцій тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб юридичних осіб (крім уповноважених установ), громадян — суб’єктів підприємницької діяльності від однієї тисячі до трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Розрахунки між резидентами і нерезидентами за поточними торговельними операціями здійснюються виключно через банки. Окрім випадків, що передбачили частиною четвертою статті 59 Закону України «Про ринки капіталу та організовані товарні ринки» від 23.02.2006 № 3480-IV (п. 28, 31 розд. ІV Положення про здійснення операцій із валютними цінностями, затвердженого постановою НБУ від 02.01.2019 № 2).

За порушення вимог валютного законодавства (крім порушення строків за операціями з експорту та імпорту товарів, відповідальність за яке встановлюється згідно зі статтею 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» від 21.06.2018 № 2473-VIII (далі — Закон № 2473) можуть бути застосовані, зокрема:

  • до юридичних осіб (крім уповноважених установ) — заходи впливу у вигляді штрафних санкцій;
  • до фізичних осіб, посадових осіб уповноважених установ, посадових осіб юридичних осіб — заходи впливу у вигляді штрафів, передбачених Кодексом України про адміністративні правопорушення; далі — КпАП.

ДПС має право адекватно вчиненому порушенню застосувати до юридичних осіб (крім уповноважених установ) захід впливу у вигляді штрафних санкцій у розмірі до 100% суми операції, проведеної з порушенням валютного законодавства (ч. 4 ст. 14 Закону № 2473).

Порушення порядку здійснення валютних операцій — тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб юридичних осіб (крім уповноважених установ), громадян — суб’єктів підприємницької діяльності від однієї тисячі до трьох тисяч нмдг (ст. 162-1 КпАП).

За інформацією ДПС у Запорізькій області

22 травня

ЄБРР відшкодує бізнесу витрати на релокацію

ЄБРР відшкодує бізнесу витрати на релокацію

Передбачили гранти до 30 тис. євро на одну компанію для покриття витрат, що не були попередньо компенсовані іншими програмами та організаціями, та пов’язані з:

  • транспортуванням обладнання, включаючи сировину та готову продукцію;
  • пакуванням, демонтажем, налагодженням, ремонтом, орендою та придбанням обладнання;
  • використанням приміщень. Зокрема, один місяць оренди, інженерні або ремонтно-будівельні роботи у складських та виробничих приміщеннях.

Компанії мають відповідати таким вимогам:

  • штат компанії за 2023 рік налічує від 10 до 500 співробітників;
  • річний обіг до 50 млн євро або загальні активи до 43 млн євро;
  • частка громадян України серед власників – більше 50%;
  • компанія працює не менше двох років, з можливою перервою через війну, та відновила або продовжує діяльність станом на 2024 рік;
  • власне виробництво;
  • основну частину виробничих потужностей релоковано або планується релокувати в іншу область;
  • пов'язані витрати мають бути документально підтверджені та не компенсовані іншими організаціями.

Програма слугуватиме постійним інструментом підтримки малого та середнього бізнесу щонайменше до кінця року.

Перша хвиля прийому заявок — до 10 червня.

Форма для заповнення заявки — за посиланням.

За інформацією Ніни Южаніної

22 травня

Визначили порядок надання військовослужбовцям додаткової відпустки за знищену ворожу техніку

Визначили порядок надання військовослужбовцям додаткової відпустки за знищену ворожу техніку

Передбачили, що відпустка надається військовослужбовцям, які беруть безпосередню участь у заходах забезпечення національної безпеки та оборони під час дії особливого періоду, заходах з відсічі та стримування збройної агресії рф.

Загальна тривалість відпустки не має перевищувати 15 календарних днів на рік та може надаватись протягом календарного року, без урахування часу, необхідного для проїзду в межах України до місця проведення відпустки та назад, але не більше двох діб в один кінець, за умови одночасної відсутності не більше 30% загальної чисельності військовослужбовців відповідного підрозділу.

Відпустку надають із збереженням грошового забезпечення.

За інформацією Тараса Мельничука

22 травня

Військовий облік для жінок: зміни з 18 травня

zh_viysk.jpg

Наразі в Україні ставати на військовий облік в обов’язковому порядку мають лише певні категорії жінок. Для інших це відбувається добровільно. При цьому призивати на службу або залучати до робіт із забезпечення оборони держави, можуть у добровільному порядку.

Кому обов’язково ставати на облік?

На військовий облік мають стати жінки, які здобули освіту за медичною або фармацевтичною спеціальністю (п. 11 ст. 1 Закону України «Про військовий обов’язок та військову службу» від 25.03.1992 № 2232-XII; далі — Закон № 2232).

При цьому вони мають бути придатними до проходження військової служби за станом здоров’я та віком.

Раніше діяла норма, за якою жінки, які здобули освіту за медичною або фармацевтичною спеціальністю та не перебували на військовому обліку, могли працевлаштовуватися як невійськовозобов’язані до кінця 2026 року. Однак Кабмін своєю постановою від 16.05.2024 № 563 цю норму прибрав.

Хто може стати на військовий облік добровільно?

Є затверджений Міноборони перелік спеціальностей та професій, які мають споріднення з відповідними військово-обліковими спеціальностями.

Усі жінки, які мають такі спеціальності та професії, можуть за власним бажанням стати на облік військовозобов’язаних. Умова — придатність до проходження військової служби за станом здоров’я та віком.

Чи можуть мобілізувати жінок, які перебувають на обліку?

Нині на законодавчому рівні прописано, що жінки виконують військовий обов’язок на рівних засадах із чоловіками, що включає прийняття в добровільному порядку (за контрактом) та призов на військову службу, проходження військової служби, проходження служби у військовому резерві, виконання військового обов’язку в запасі та дотримання правил військового обліку.

Водночас у пункті 12 статті 1 Закону № 2232 вказано, що жінок, які перебувають на військовому обліку, можуть призвати на військову службу або залучати до робіт із забезпечення оборони держави у воєнний час в добровільному порядку.

На сьогодні у ЗСУ проходять службу понад 60 тисяч жінок.

З інформацією інформагентства Міноборони Арміяінформ

 

22 травня

Алгоритм дій при зміні даних, які вносять до облікової картки фізособи-платника

Алгоритм дій при зміні даних, які вносять до облікової картки фізособи-платника

У разі зміни даних, які вносяться до облікової картки фізичної особи — платника податків необхідно подати заяву про внесення змін до Державного реєстру фізичних осіб — платників податків за формою № 5ДР (далі Заява № 5ДР) та документ, що посвідчує особу (після пред’явлення повертають):

  • до контролюючого органу за своєю податковою адресою (місцем проживання);
  • у разі зміни місця проживання — до контролюючого органу за новим місцем проживання або до будь-якого контролюючого органу.

Для заповнення Заяви № 5ДР використовуйте дані паспорта та інших документів, які підтверджують зміни таких даних.

Для підтвердження інформації про задеклароване (зареєстроване) місце проживання (перебування) подайте один з таких документів:

  • витяг з реєстру територіальної громади;
  • паспорт, виготовлений у формі книжечки;
  • тимчасове посвідчення громадянина України;
  • довідку про взяття на облік ВПО.

Внесення змін до облікових даних платника та виготовлення реєстраційного номера облікової картки платника податків відбувається протягом трьох робочих днів з наступного дня після дня подання фізичною особою Заяви № 5ДР.

Картка платника, що засвідчує реєстрацію фізичної особи у ДРФО видається за умови пред’явлення контролюючому органу паспорта.

Нагадуємо, що в разі виявлення недостовірних даних або помилок у поданій Заяві № 5ДР податкова може відмовити у внесенні змін та/або видачі документа, що засвідчує реєстрацію  у ДРФО (п. 5 розд. IХ Положення про реєстрацію фізичних осіб  у Державному реєстрі фізичних осіб — платників податків, затвердженого наказом Мінфіну від 29.09.2017 № 822).

За інформацією ДПС у Полтавській області

22 травня

Чи реєструватися платниками ПДВ єдинникам при імпорті товарів

Чи реєструватися платниками ПДВ єдинникам при імпорті товарів

Для цілей оподаткування платником ПДВ є, зокрема, будь-яка особа, яка ввозить товари на митну територію України в обсягах, які підлягають оподаткуванню, та на яку покладається відповідальність за сплату податків у разі переміщення товарів через митний кордон України відповідно до Митного кодексу України (п. 180.1 Податкового кодексу України; далі — ПК).

Якщо особи, не зареєстровані як платники ПДВ, ввозять товари на митну територію України в обсягах, що підлягають оподаткуванню згідно із законом, такі особи сплачують податок під час митного оформлення товарів без реєстрації як платники такого податку (п. 181.2 ПК).

Отже, суб’єкти господарювання — платники єдиного податку, не зареєстровані як платники ПДВ, повинні сплачувати ПДВ при ввезенні (імпорті) товарів на митну територію України під час митного оформлення таких товарів без реєстрації як платники такого податку.

За інформацією ДПС у Київській області

22 травня

Коли майно платника звільняють з податкової застави

Коли майно платника звільняють з податкової застави

Майно платника звільняють з податкової застави з дня:

  • отримання податковим органом підтвердження повного погашення суми податкового боргу та/або розстрочених (відстрочених) грошових зобов’язань та процентів за користування розстроченням (відстроченням) в установленому законодавством порядку (пп. 93.1.1 Податкового кодексу України; далі — ПК);
  • визнання податкового боргу безнадійним (пп. 93.1.2 ПК);
  • набрання законної сили відповідним рішенням суду про припинення податкової застави у межах процедур, визначених законодавством з питань банкрутства (пп. 93.1.3 ПК);
  • отримання платником внаслідок проведення процедури адміністративного або судового оскарження або в інших випадках, передбачених статтею 55 ПК, рішення відповідного органу про визнання протиправними та/або скасування раніше прийнятих рішень щодо нарахування суми грошового зобов’язання (пп. 93.1.4 ПК);
  • отримання платником згоди податкового органу на відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, відповідно до статті 92 ПК (пп. 93.1.6 ПК).
  • У разі продажу майна, що перебуває у податковій заставі, відповідно до статті 95 ПК таке майно звільняють з податкової застави (із внесенням змін до відповідних держреєстрів) з дня отримання податковим органом підтвердження про надходження коштів до бюджету від такого продажу (п. 93.4 ПК).

У разі продажу в процесі приватизації єдиного (цілісного) майнового комплексу державного або комунального підприємства таке майно звільняють з податкової застави (із внесенням змін до відповідних держреєстрів) з дня отримання податковим органом підтвердження повного погашення податкового боргу покупцем об’єкта приватизації (п. 93.5 ПК).

За інформацією ДПС у Житомирській області

21 травня

Марафон до Дня бухгалтера. День 2: штрафи, податок на прибуток, реєстрація ПН

Вітаємо вас на другому дні вебінарного марафону від Цифрового видавництва Експертус!

Сьогодні коротко, але змістовно пояснимо, як уникнути штрафів через перевірки ДПС, без помилок і проблем звітувати з податку на прибуток та проговоримо основні моменти реєстрації податкових накладних.

Реєструйтеся та ставте запитання лекторам! А також дочекайтеся розіграшу подарунків!

Марафон до Дня бухгалтера. День 2: штрафи, податок на прибуток, реєстрація ПН

ВЗЯТИ УЧАСТЬ

ПРОГРАМА

1. Штрафи через запити та перевірки ДПС: як законно уникнути (Олена Сердюк)

  • чому ДПС надсилає запити та чи є сенс їх ігнорувати;
  • як заперечити результати податкової перевірки;
  • як законно не платити штрафів за результатами перевірок під час воєнного стану

2. Звітуємо з податку на прибуток: акценти для квартальних платників та аграріїв (Альона Любанова)

  • як квартальним платникам звітувати за результатами півріччя 2024 року;
  • що врахувати сільгоспвиробникам під час звітування за спецрік;
  • яку фінзвітність долучати до декларації з прибутку.

3. Відновлення реєстрації податкових накладних: декларація, наслідки (Ганна Чернишова)

  • коли відобразити розблоковані ПН у ПДВ-декларації;
  • коли нараховувати компенсуючий ПДВ за розблокованими ПН;
  • які наслідки нерозблокування ПН.

21 травня

Повернення документальних митних перевірок: кого включать до планів-графіків у 2024 році

14 травня 2024 року Президент України підписав Закон «Про внесення змін до Митного кодексу України та інших законів України щодо особливостей здійснення митного контролю та митного оформлення окремих категорій товарів» від 20.03.2024 № 3613-IX. Його опублікували в «Голосі України» від 15.05.2024 № 35(87). Вже з 16 травня Закон набув чинності та поновив повноваження митних органів на проведення документальних перевірок дотримання вимог законодавства України з питань митної справи (тимчасово зупинених згідно з підпунктом 1 пункту 912 розділу ХХІ «Прикінцеві та перехідні положення» Митного кодексу України; далі — МК).

Зокрема, поновили проведення:

Митні органи зобов’язані поновити на невикористаний строк документальні перевірки, зустрічні звірки, розпочаті та не завершені до 24.02.2022. При цьому, акти (довідки) про результати документальних перевірок, зустрічних звірок, заперечення до актів перевірок, податкові повідомлення-рішення, процедуру вручення яких не завершили до 24.02.2022, надсилаються (вручаються) до 1 липня 2024 року.

Також регламентовано критерії для включення підприємств до планів-графіків документальних планових виїзних перевірок митного органу в 2024 році, а саме:

  • які здійснюють ввезення на митну територію України підакцизних товарів, товарів, подібних до тих, щодо яких застосовуються особливі види мита;
  • які здійснюють вивезення з митної території України товарів, на які законом встановлено вивізне мито;
  • які оформили митні декларації із звільненням від сплати митних платежів, використанням пільг, розстроченням сплати митних платежів;
  • щодо яких у митного органу наявна інформація про:
    • декларування складових митної вартості, визначених МК, не в повному обсязі;
    • порушення правил класифікації товарів згідно з УКТ ЗЕД;
    • недостовірне декларування країни походження, що впливає на надходження митних платежів до бюджету.

Квартальні плани-графіки документальних планових виїзних перевірок митного органу оприлюднюватимуть на офіційному веб-сайті Держмитслужби до 15 числа останнього місяця кварталу, який передує кварталу, в якому проводитимуть такі документальні планові виїзні перевірки.

При цьому, продовжили дію мораторію на проведення документальних перевірок дотримання вимог законодавства України з питань митної справи щодо платників податків:

  • з питань ввезення ними на митну територію України товарів, визнаних гуманітарною допомогою у період дії воєнного стану;
  • місцезнаходженням яких станом на дату початку:
    • тимчасової окупації є тимчасово окуповані рф території України, — до останнього числа місяця, в якому завершилась тимчасова окупація відповідних територій, а в разі зміни платником місцезнаходження на іншу територію України — до дати проведення держреєстрації зміни місцезнаходження;
    • бойових дій є територія, на якій ведуться активні бойові дії, — до останнього числа місяця, в якому завершили бойові дії на відповідній території, а в разі зміни платником місцезнаходження на іншу територію України – до дати проведення держреєстрації зміни місцезнаходження;
    • можливих бойових дій є територія можливих бойових дій, — до останнього числа місяця, в якому припинили можливість бойових дій на відповідній території, а в разі зміни платником місцезнаходження на іншу територію України — до дати проведення держреєстрації зміни місцезнаходження.

За інформацією ДМС

21 травня

Особливості формування податкового кредиту з ПДВ за розблокованими податковими накладними: роз’яснення ДПС

Особливості формування податкового кредиту з ПДВ за розблокованими податковими накладними: роз’яснення ДПС

У разі прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (ПН/РК), покупець може включити до податкового кредиту суми ПДВ, зазначені у такій податковій накладній, після її реєстрації в ЄРПН:

  • у разі своєчасної реєстрації в ЄРПН такої ПН — у податковій декларації з ПДВ того звітного (податкового) періоду, в якому її склали, або будь-якого наступного звітного періоду в межах 365 календарних днів з дати складання такої ПН;
  • у разі несвоєчасної реєстрації в ЄРПН — у податковій декларації з ПДВ того звітного (податкового) періоду, в якому її зареєстрували в ЄРПН, але не пізніше ніж через 365 календарних днів з дати її складання.

При цьому слід врахувати особливості, визначені пунктом 80 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України (ПК), та зупинення термінів відповідно до пункту 102.9 та підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК).

За інформацією ДПС у м. Києві

21 травня

Рада змінила правила оподаткування рентою радіочастот

До Податкового кодексу готують зміни щодо оподаткування рентою радіочастот

Законопроєкт передбачає:

  • індексацію рентної плати на 17% (що не вплине істотно на послуги мобільних операторів);
  • застосування понижувальних коефіцієнтів до 1 вересня 2024 року;
  • відміну підвищувальних коефіцієнтів з моменту припинення чи скасування воєнного стану.

Прийняття даного законопроєкту:

За інформацією Данила Гетманцева

21 травня

Порушили строки розрахунків у сфері ЗЕД: на який код перераховувати пеню

Штрафи за невчасну сплату пені у сфері ЗЕД

Класифікацію доходів бюджету, затвердив Мінфін наказом «Про бюджетну класифікацію» від 14.01.2011 № 11.

Пеню за порушення строків розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності, за невиконання зобов’язань та штрафні санкції за порушення вимог валютного законодавства перераховуйте з кодом бюджетної класифікації 21081000.

За інформацією ДПС у Запорізькій області

21 травня

Оновлять Порядок внесення платників до Реєстру неприбуткових установ та організацій

Оновлять Порядок внесення платників до Реєстру неприбуткових установ та організацій

Мета змін — привести норми Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру, затвердженого постановою КМУ від 13.07.2016 № 440 до вимог Закону України від 23.02.2024 № 3603-IX, яким внесені зміни до підпункту 133.4.1 Податкового кодексу України.

Проєктом постанови визначили можливість внесення установ та організацій до Реєстру неприбуткових установ та організацій не тільки під час державної реєстрації створення юридичної особи, але й під час подання заяви про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу.

Окрім того, коригувань зазнає Реєстраційна заява платника податку (додаток 1 до Порядку).

За інформацією ДПС

21 травня

Вимоги до банківського рахунку для зарахування пенсії

 Вимоги до банківського рахунку для зарахування пенсії

Чинне законодавство передбачає виплату пенсії через відділення АТ «Укрпошта» або через банк.

Спосіб виплати пенсіонер обирає самостійно.

Існують певні вимоги до банківського рахунку для зарахування пенсії:

  • рахунок має бути відкритим в одному з уповноважених банків;
  • поточний рахунок відкривається саме для зарахування пенсійних та інших соціальних виплат;
  • має бути активним (діючим).

У заяві про призначення/перерахунок пенсії (якщо обрали спосіб виплати через банк) номер рахунку вказуйте в міжнародному форматі IBAN. Він складається з 29 цифр та літер.

Міжнародний номер банківського рахунку можна дізнатися в мобільному додатку банку або ж безпосередньо у відділенні банківської установи.

У разі зміни банківських реквізитів чи банку повідомте про це орган Пенсійного фонду для своєчасного отримання пенсії.

Надати необхідну інформацію можете дистанційно — за допомогою вебпорталу електронних послуг ПФУ.

За інформацією ПФУ

21 травня

Який зміст квитанції про доставку документів користувачу в Електронному суді

Який зміст квитанції про доставку документів користувачу в Електронному суді

Судові витрати: як облікувати й оподаткувати

Квитанція про доставку документів містить наступні елементи:

1. Порядковий номер згенерований автоматично системою Електронний кабінет.

2. Дату та час доставки — зазначається час коли відправник (пункт 4) надіслав документи та вони стали доступні отримувачу (пункт 3) в кабінеті Електронний суд в розділі «Документи сторін».

3. Кому доставлено — вказують тип суб'єкта правових відносин його РНОКПП/ЄДРПОУ та П.І.Б. чи назву отримувача.

4. Від кого доставлено — вказують тип суб'єкта правових відносин РНОКПП та П.І.Б. відправника.

5. Перелік (опис) документів, що надіслані — розміщують повний перелік документів приєднаних до заяви з вказанням назви файлів та їх ідентифікатора в системі і відповідними файлами підпису відправника (пункт 4). Для документів формату pdf додатково вказують кількість сторінок у файлі.

За інформацією Електронного судочинства

21 травня

Поновлюють звітність у сфері державного експортного контролю

Поновлюють звітність у сфері державного експортного контролю

Проєкт Закону від 20.05.2024 № 11278

Нагадуємо, що Законом України «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни» від 03.03.2022 № 2115-IX (далі — Закон № 2115) установили відтермінування для подання суб’єктами господарювання будь-якої звітності, передбаченої законодавством України, запроваджене у зв’язку із повномасштабною агресією російської федерації проти України. Проте цей законодавчий припис не дає можливості Державній службі експортного контролю України, отримувати потрібну звітну інформацію від суб’єктів здійснення міжнародних передач товарів військового призначення та подвійного використання, які продовжують працювати під час війни, про результати їх діяльності. Водночас отримання такої звітної інформації прямо впливає на належне виконання Україною своїх міжнародних зобов’язань.

Проєктом Закону доповнюють пункт 1 Закону № 2115-IX положенням, яке поновить обов’язок суб’єктів міжнародних передач товарів військового призначення та подвійного використання подавати відповідну звітність, передбачену статтею 22 Закону України «Про державний контроль за міжнародними передачами товарів військового призначення та подвійного використання» від 20.02.2003 № 549-IV.

Про це повідомив Тарас Мельничук у своєму Телеграм-каналі.

21 травня

Звичайна ціна для операцій з ліквідації основних засобів за самостійним рішенням платника

Звичайна ціна для операцій з ліквідації основних засобів за самостійним рішенням платника

Ліквідація за самостійним рішенням платника основних виробничих або невиробничих основних засобів, для цілей оподаткування розглядають як постачання таких основних виробничих або невиробничих засобів за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації (п.189.9 Податкового кодексу України; далі — ПК).

Звичайною ціною, зокрема, є ціна товарів (робіт, послуг), що визначили сторони договору, якщо інше не встановили ПК (пп. 14.1.71 ПК).

Якщо не довели зворотне, вважають, що така звичайна ціна відповідає рівню ринкових цін.

При цьому, якщо під час здійснення операції обов’язковим є проведення оцінки, вартість об’єкта оцінки є підставою для визначення звичайної ціни для цілей оподаткування.

Ринковою ціною є ціна, за якою товари (роботи, послуги) передають іншому власнику за умови, що продавець бажає передати такі товари (роботи, послуги), а покупець бажає їх отримати на добровільній основі, обидві сторони є взаємно незалежними юридично та фактично, володіють достатньою інформацією про такі товари (роботи, послуги), а також ціни, які склалися на ринку ідентичних (а за їх відсутності - однорідних) товарів (робіт, послуг) у порівняних економічних (комерційних) умовах (пп. 14.1.219 ПК).

Отже, платник, який за самостійним рішенням ліквідує основні виробничі або невиробничі засоби, повинен нарахувати податкові зобов’язання за такими необоротними активами виходячи з їх ринкової ціни, визначеної на момент такої ліквідації за правилами, визначеними підпунктом 14.1.219 ПК, але не нижче їх балансової вартості. У разі якщо при ліквідації основних фондів обов’язковим є проведення оцінки, податкові зобов’язання нараховують з вартості об’єкта оцінки, але не нижче їх балансової вартості.

За інформацією ДПС у Київській області

21 травня

Розрахунки між резидентами в іноземній валюті: чи можливо

Гривня є єдиним законним платіжним засобом в Україні з урахуванням особливостей, встановлених частиною другою статті 5 Закону України «Про валюту і валютні операції» від 21.06.2018 № 2473-VIII (далі — Закон № 2473), і приймається без обмежень на всій території України для проведення розрахунків.

Усі розрахунки на території України проводяться виключно у гривні, крім розрахунків за:

1) операціями зі здійснення іноземних інвестицій та повернення іноземному інвестору прибутків, доходів (у тому числі дивідендів) та інших коштів, одержаних на законних підставах у результаті здійснення іноземних інвестицій;

2) операціями банків з надання банківських та інших фінансових послуг на підставі банківської ліцензії;

3) операціями з надання фінансових послуг, визначених пунктами 1 — 5 частини другої та частиною третьою статті 9 Закону № 2473, що надають небанківські фінансові установи та оператори поштового зв’язку, які мають ліцензію НБУ на здійснення валютних операцій;

4) операціями з розміщення, виплати грошового доходу та погашення облігацій, казначейських зобов’язань України, номінованих в іноземній валюті, якщо це передбачили проспектом цінних паперів (умовами їх розміщення);

5) операціями з купівлі-продажу державних цінних паперів, номінованих в іноземній валюті, якщо ініціатором або отримувачем за такою валютною операцією є банк;

6) іншими операціями, визначеними Митним кодексом України та (або) нормативно-правовими актами НБУ (ч. 2 ст. 5 Закону № 2473).

Розрахунки за такими операціями можуть проводитися в іноземній валюті, у гривні, а також у банківських металах.

За інформацією ДПС у Запорізькій області

21 травня

Новації автострахування за нормами ЄС: ВРУ прийняла Закон

avtostrakhuvannia.png

Проєкт Закону від 22.12.2022 № 8300

Чинний Закон України «Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» від 01.07.2004 № 1961-IV набрав чинності майже 20 років тому і є застарілим.

Новим Законом:

  • підвищують поступово розміри страхових сум до розмірів, встановлених в країнах Європейського союзу;

Зараз ліміт відповідальності страховика за шкоду, заподіяну життю та здоров’ю становить 320 000 грн на одного потерпілого, незалежно від кількості потерпілих, а за шкоду, заподіяну майну потерпілих — 160 000 грн на одного потерпілого, але не більше 800 000 грн на одну страхову подію.

Упродовж двох років після введення Закону в дію пропонують поетапно збільшити ці суми за шкоду, завдану життю та здоров’ю потерпілих осіб до 1 млн грн на одного потерпілого та 20 млн грн на один страховий випадок незалежно від кількості потерпілих осіб. За шкоду, завдану майну потерпілих осіб — до 2 млн грн на один страховий випадок незалежно від кількості потерпілих осіб.

  • запроваджують швидке здійснення гарантійних виплат потерпілим особам за страховиків-банкрутів до введення в дію Закону (зараз це роки, а ухвалили до 90 днів);
  • розширюють застосування «європротоколу» — оформлення заяви про страхове відшкодування при ДТП без участі поліції;
  • запроваджують порядок розрахунку розміру страхової виплати без урахування зносу та здійснення страхових виплат у розмірі необхідному для відновлення транспортного засобу.

Про це повідомив Данило Гетманцев у своєму Телеграм-каналі.

 

21 травня

Коли громадська організація повинна реєструватись платником ПДВ

calculator-.png

Бенефіціар — набувач благодійної допомоги (зокрема, тергромада), що одержує допомогу від одного чи кількох благодійників для досягнення цілей, визначених Законом України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» від 05.07.2012 № 5073-VI; далі — Закон № 5073.

Цілями благодійної діяльності є надання допомоги для сприяння законним інтересам бенефіціарів у сферах благодійної діяльності, визначених Законом № 5073, а також розвиток і підтримка цих сфер у суспільних інтересах (ч. 1 ст. 3 Закону № 5073).

Суб’єктами благодійної діяльності є благодійні організації, які утворені та діють відповідно до Закону № 5073, а також інші благодійники та бенефіціари (ч. 1 ст. 4 Закону № 5073).

Можливість безоплатної передачі благодійником коштів, іншого майна, майнових прав у власність бенефіціарів для досягнення певних, наперед обумовлених цілей благодійної діяльності передбачили статтею 6 Закону № 5073.

Від імені та у інтересах територіальної громади правочини вчиняють уповноважені ними органи місцевого самоврядування (далі — ОМС) (ч. 1 ст. 169, 172, 173, 327 Цивільного кодексу України, ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР).

Якщо діяльність ОМС здійснюється у сферах, зазначених у статті 3 Закону № 5073, з дотриманням всіх обов’язкових умов, передбачених спеціальним законодавством, то ОМС можуть отримувати благодійну (у тому числі — гуманітарну) допомогу для передачі набувачам благодійної допомоги.

Умови для реєстрації особи як платника ПДВ, відповідно до яких реєстрація особи як платника ПДВ може здійснюватися як в обов'язковому порядку, так і за добровільним рішенням особи визначили статтями 181 та 182 Податкового кодексу України (ПК).

У разі якщо загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню, у тому числі операцій з постачання товарів/послуг з використанням локальної або глобальної комп'ютерної мережі (зокрема, але не виключно шляхом встановлення спеціального застосунку або додатку на смартфонах, планшетах чи інших цифрових пристроях), нарахована (сплачена) такій особі протягом останніх 12 календарних місяців, сукупно перевищує 1 млн грн (без урахування ПДВ), така особа зобов'язана зареєструватися як платник податку у податковому органі за своїм місцезнаходженням (місцем проживання) з дотриманням вимог, передбачених статтею 183 ПК, крім особи, яка є платником єдиного податку першої – третьої групи (п. 181.1 ПК).

Для цілей реєстрації платником ПДВ до загального обсягу операцій з постачання товарів/послуг включають операції, що оподатковують за будь-якою ставкою ПДВ (20%, 0%, 7%, 14%) та звільнені від оподаткування ПДВ.

При цьому операції, передбачені підпунктом 197.1.15 ПК, що здійснені протягом періоду дії воєнного стану в Україні громадськими об'єднаннями та/або благодійними організаціями, не включаються такими громадськими об'єднаннями або благодійними організаціями при визначенні загальної суми для обов'язкової реєстрації платником ПДВ відповідно до статті 181 ПК (пп. 69.12 п.69 підр. 10 розд. XX ПК).

Отже, утворена і зареєстрована відповідно до законодавства громадська організація не підлягає обов’язковій реєстрації платником ПДВ, якщо обсяги постачання товарів/послуг відповідно до підпункту 197.1.15 Податкового кодексу України перевищують 1 млн грн.

Від оподаткування ПДВ звільняються операції з надання благодійної допомоги, зокрема безоплатне постачання товарів/послуг благодійним організаціям, утвореним і зареєстрованим відповідно до законодавства, а також надання такої допомоги благодійними організаціями набувачам (суб'єктам) благодійної допомоги відповідно до законодавства про благодійну діяльність та благодійні організації (пп. 197.1.15 ПК).

Під безоплатним постачанням слід розуміти постачання товарів/послуг благодійним організаціям та набувачам благодійної допомоги без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації. У разі недотримання умов, визначених підпунктом 197.1.15 ПК, такі операції оподатковують на загальних підставах.

За інформацією ДПС

21 травня

В ПРРО при відкритті зміни надходить повідомлення «Компанія заблокована»: що робити

Для отримання роз’яснення та причин надходження повідомлення з текстом «Компанія заблокована» при відкритті зміни на ПРРО зверніться безпосередньо до розробника відповідного програмного забезпечення.

Заблокувати роботу ПРРО можуть з причин скасування/блокування сертифіката відкритого ключа електронного підпису або електронної печатки, що використовуєте в ПРРО, в тому числі через закінчення строку дії такого сертифіката.

У такому разі перевірте каталог, у якому збережений файл секретного ключа та сертифіката кваліфікованого електронного підпису, а також переконайтеся, що в обраному каталозі знаходяться лише:

  • 1 — файл діючого (нового) ключа;
  • 1 — файл діючого (нового) сертифіката для підписання.

При цьому обраний каталог не повинен містити інших файлів, ключів, сертифікатів.

За інформацією ДПС