Що нового

Бухоблік та оподаткування

19 квітня

Заставки на робочий стіл з календарем робочого часу на травень 2024 року

Заставки на робочий стіл з календарем робочого часу на травень 2024 року

СКАЧАТИ ⏩

Заставки на робочий стіл з календарем робочого часу на квітень 2024 року

СКАЧАТИ ⏩

Заставки на робочий стіл з календарем робочого часу на квітень 2024 року

СКАЧАТИ ⏩

Бажаємо вдалого місяця!

19 квітня

Знову оновили Перелік ТОТ та територій бойових дій

Національна сертифікація бухгалтерів — 2024

Наказ Мінреінтеграції від 12.04.2024 № 108

Нагадуємо, що Перелік територій, на яких ведуть (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією (далі — Перелік), Мінреінтеграції затвердило наказом від 22.12.2022 № 309 та періодично його оновлює.

Зміни до нього вносять за погодженням із з Міноборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій.

Зазначимо, що Міноборони погоджує пропозиції до Переліку чи обґрунтовано відхиляє їх у семиденний строк (постанова КМУ від 03.11.2023 № 1148).

Мінреінтеграції внесло до Переліку чергові зміни наказом від 12.04.2024 № 108. Зміни стосуються, зокрема, територіальних громад Донецької, Сумської, Харківської, Херсонської та Чернігівської областей.

На момент підготовки матеріалу нові зміни не набрали чинності.

19 квітня

Як діяти користувачу ПРРО при його зупинці, коли гаджет продовжує функціонувати

Як діяти користувачу ПРРО при його зупинці, коли гаджет продовжує функціонувати

Користувач ПРРО самостійно оцінює працездатність ПРРО. Якщо роботу ПРРО відновили одразу після його перезавантаження (короткотермінова зупинка), то ПРРО не вважають несправним. Повідомлення про виявлення несправностей за формою № 2-ПРРО у такому випадку до ДПС не надсилайте.

Строки, умови та порядок подання форми № 2-ПРРО встановлені розділом ІІ Порядку Мінфіну від 23.06.2020 № 317.

За інформацією ДПС у Львівській області

19 квітня

Бізнес пропонує переглянути санкційну політику в сфері надрокористування

Бізнес пропонує переглянути санкційну політику в сфері надрокористування

Так, наразі відповідно до частини сьомої статті 13 Кодексу України про надра у разі застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) до кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи, яка є користувачем надр, Держгеонадра, відповідно анулює або зупиняє дію спецдозволу на користування надрами такого користувача через 30 днів з дня застосування таких санкцій.

За оцінками представників бізнесу, зупинення дії спецдозволів на користування надрами (при відсутності санкцій безпосередньо до надрокористувачів) фактично призводить до того, що зупинений спецдозвіл на весь час зупинення вибуває з економічного життя держави (не може бути проданий на аукціоні, не може бути залучений новий надрокористувач). Крім того:

  • припиняється нарахування та сплата ренти за користування надрами;
  • зменшуються інші податкові надходження до державного та місцевих бюджетів;
  • зменшується виробництво дефіцитних енергоресурсів та будівельних матеріалів;
  • унеможливлюється раціональне використання надр в т.ч. із запасами підготовленими для видобування.

Більше того, відбувається втрата запасів корисних копалин через геологічні процеси (особливо щодо родовищ нафти і газу), створюються екологічні ризики, загрози для охорони та збереження надр, скорочуються робочі місця через зупинку госпдіяльності, тощо.

Тобто, фактично, все ж негативного впливу більше зазнає Україна, аніж сам бенефіціар.

Безумовно, бізнес підтримує ідею того, що метою санкцій є неможливість використання надр на шкоду інтересам держави. Проте, зазначену мету, на переконання компаній-членів Асоціації, цілком може бути досягнуто без зупинки дії спецдозволів, з використанням інших обмежень, зокрема, санкційних.

З відповідними пропозиціями спільнота звернулась до Мінекономіки та інших представників Уряду, залучених до розробки або ж реалізації санкційної політики.

Нещодавно Асоціація отримала відповідь від Мінекономіки, де Міністерство підтримує необхідність урегулювання проблематики щодо відновлення дії спецдозволів на користування надрами юрособам, до кінцевих бенефіціарних власників яких застосували санкцію у вигляді анулювання чи зупинення дії спецдозволів на користування надрами, зокрема, шляхом внесення змін до законодавства.

Тож бізнес очікує, що законодавці швидко вирішать дане питання та внесуть відповідні зміни.

За інформацією Європейської Бізнес Асоціації

19 квітня

Як оформити пенсію онлайн

Українці можуть оформити пенсію онлайн прямо з дому або навіть із-за кордону. Більше не потрібно йти до держустанови, витрачати час на дорогу і черги. В Уряді працюють над перетворенням усіх державних послуг на зручні онлайн-сервіси.

За інформацією КМУ

19 квітня

Упродовж звітного року строк використання авто юрособи досягне 5 років: що з транспортним податком

Платниками транспортного податку є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які мають зареєстровані в Україні згідно з чинним законодавством власні легкові автомобілі, що відповідно до підпункту 267.2.1 Податкового кодексу України (ПК) є об’єктами оподаткування.

Об’єктом оподаткування транспортним податком є легкові автомобілі:

  • з року випуску яких минуло не більше п’яти років (включно);
  • середньоринкова вартість яких становить понад 375 розмірів мінімальної зарплати, встановленої законом на 1 січня звітного року (пп. 267.2.1 ПК).

Платники податку — юрособи самостійно:

  • обчислюють суму податку станом на 1 січня звітного року;
  • подають до ДПС за місцем реєстрації об’єкта оподаткування декларацію з транспортного податку з розбивкою річної суми рівними частками поквартально — не пізніше 20 лютого цього ж року.

Якщо упродовж звітного року сплив п’ятирічний вік легкового авто, податок сплачуйте за період з 1 січня цього року до початку місяця, наступного за місяцем, у якому вік такого автомобіля досяг (досягне) п’яти років (пп. 267.6.7 ПК).

За інформацією ДПС у Дніпропетровській області

19 квітня

З 01 травня в Е-кабінеті можна отримати Витяг щодо стану розрахунків за попередні роки та в розрізі податків

З 01 травня в Е-кабінеті можна отримати Витяг щодо стану розрахунків за попередні роки та в розрізі податківЗ 01 травня в Е-кабінеті можна отримати Витяг щодо стану розрахунків за попередні роки та в розрізі податків

Для платників податків з 01.05.2024 в електронному кабінеті стане доступним отримання Витягу щодо стану розрахунків, починаючи з 2013 року за кожний рік окремо та в розрізі податків, зборів, платежів, а також ЄСВ на відміну отримання такого документу тільки за звітні періоди поточного року.

Крім цього, розробили окремий функціонал для платників, які мають податковий борг на день подання Запиту про отримання витягу щодо стану розрахунків з бюджетами та цільовими фондами за даними органів ДПС (далі — Запит) стосовно розрахунку пені, яку нарахують в разі погашення такого боргу поточною датою.

Покроковий алгоритм дій для платника:

1. Створіть Запит (ідентифікатор форми «J/F1300207») в приватній частині електронного кабінету в пункті меню «Заяви, запити для отримання інформації»:

  • для поля «період з «01» січня 20_року по «_____» ___20___року» Запиту:
    • оберіть із переліку дати, місяця та року, за який бажаєте отримати «Витяг з інформаційної системи органів ДПС щодо стану розрахунків платника з бюджетом та сплати єдиного внеску» (далі — Витяг). За кожний рік Запит подавайте окремо;
  • для поля «Розрахувати суму пені у поточному бюджетному році» (пп. 129.1.1 та 129.1.3 пункту 129.1 статті 129 Податкового кодексу України)*** □ » Запиту:
    • встановіть позначку для розрахунку пені, якщо маєте податковий борг (крім ЄСВ) та бажаєте визначити суму пені станом на наступний день від дня подання Запиту. Також можете не встановлювати позначку для її розрахунку. Встановлення позначки неможливе, якщо у Запиті визначили платник період «минулі роки»;
  • для поля «В розрізі платежів □ » Запиту:
    • встановіть позначку для отримання інформації в розрізі всіх своїх платежів. Якщо не встановлюєте позначку, то отримаєте узагальнену інформацію, без розрізу платежів;
  • для поля «З підписом**** (станом на 1 число звітного місяця) □ » Запиту:
    • встановіть позначку для отримання Витягу з кваліфікованим електронним підписом посадової особи контролюючого органу (далі — КЕП). Разом з цим, встановлення позначки можливе, якщо у Запиті зазначили 1-ше число місяця будь-якого року. Якщо не встановлюєте позначку, то отримаєте інформацію без КЕП.

2. Надішліть Запит до органу ДПС за своїм основним місцем обліку.

3. Отримайте Витяг за формою «J/F1400207».

За інформацією ДПС по роботі з ВПП

19 квітня

Товари/послуги придбали у неплатника ПДВ: чи зазначати у таблиці даних платника ПДВ коди товарів/послуг

Товари придбали у неплатника ПДВ: чи вносити коди у таблицю даних платника ПДВ

У таблиці даних платника ПДВ зазначаються:

  • види економічної діяльності відповідно до КВЕД;
  • коди товарів згідно з УКТЗЕД, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України;
  • коди послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг ДК 016:2010 (даліДКПП), що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником, ввозяться на митну територію України (п. 13 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 11.12.2019 № 1165; далі — Порядок зупинення).

У разі коли за результатами перевірки ПН/РК визначили, що ПН/РК відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 Порядку зупинення, зокрема, якщо у ПН/РК відображена операція з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД та/або послугою за кодом згідно з ДКПП, які зазначили у Таблиці, врахованій податковим органом, реєстрацію таких ПН/РК не зупиняють в ЄРПН.

Порядком зупинення не визначили заповнення в Таблиці кодів товарів згідно з УКТЗЕД та кодів послуг згідно з ДКПП, що придбаває (отримує) платник в залежності від статусу постачальника.

Отже, якщо товари/послуги придбаваються (отримуються) у особи, яка не зареєстрована платником ПДВ, їх коди, визначені згідно з УКТЗЕД та ДКПП підлягають заповненню у Таблиці.

За інформацією ДПС у Київській області

18 квітня

Договори оренди: безпекові акценти для ЗОЗ

Увага! Учасники вебінару отримають подарунок — колекцію пам’яток із базовими правилами оренди.

Договори оренди: безпекові акценти для ЗОЗ

ВЗЯТИ УЧАСТЬ

ПРОГРАМА

Договори оренди: безпекові акценти для ЗОЗщо обов’язково треба врахувати й відобразити в договорі оренди комунального майна

Договори оренди: безпекові акценти для ЗОЗособливості правовідносин з різними категоріями орендарів

Договори оренди: безпекові акценти для ЗОЗогляд показових судових рішень

Договори оренди: безпекові акценти для ЗОЗвідповіді на запитання

Поставте запитання щодо оренди у ЗОЗ, щоб отримати на вебінарі індивідуальну консультацію. До зустрічі!
Договори оренди: безпекові акценти для ЗОЗ

18 квітня

Квітневі кейси для бухгалтера медзакладу

Кавабрейк

Вітаю! Робота ліпше піде після короткої перерви, коли перезавантажилися й трохи потренували мозок. Тому зі свіженьким «Головбух Медицина» ознайомимось на тренажерах.

Головна тема номера — безпека неприбуткового статусу. Отримаєте 12 рішень, як уникнути ризиків. Але попередньо перевірте свою пильність — знайдіть в переліку операції, за яких КНП на 100% вилетить із Реєстру неприбутківців. За допомогою мишки розподіліть операції на два стовпчики: безпечні та ризикові.

Медичний заклад може отримати додаткове фінансування на відбудову й модернізацію завдяки національним, місцевим та іноземним ініціативам. В огляді знайдете програму, яка підійде саме вам. Розшифруйте ребус, щоб дізнатися, що обліковуємо в дотичному «Банку проведень»:

Квітневі кейси для бухгалтера медзакладу

Ці виплати нараховуємо за декілька місяців наперед. Їх показуємо в Додатках Д1, Д5 та 4ДФ до Податкового розрахунку. Зразки знайдете в журналі, але спершу розгадайте за анаграмою, що це за виплати. Складіть слово з набору літер:

Квітневі кейси для бухгалтера медзакладу

Робота бухгалтера, як це слово головреда, — самі заковики. Завжди впораєтеся із фаховим журналом «Головбух Медицина».

Квітневі кейси для бухгалтера медзакладу

АКТИВУЙТЕ ДЕМОДОСТУП ТА ЧИТАЙТЕ СТАТТІ СВІЖОГО НОМЕРУ ⏬

ОФОРМИТИ ПЕРЕДПЛАТУ НА ВИГІДНИХ УМОВАХ ⏬

18 квітня

Податковий календар на 22 квітня — вчасно відзвітуйте та сплатіть податки

 Податковий календар на 22 квітня — вчасно відзвітуйте та сплатіть податки

✅ ВСІ ОНЛАЙН КАЛЬКУЛЯТОРИ ДЛЯ БУХГАЛТЕРА ✅

Податок, збір, платіж

Підстава

22 квітня — останній день подання

податкової декларації з ПДВ за березень 2024 року

п. 49.18.1 та п. 203.1 Податкового кодексу України; далі — ПК

податкової декларації рентної плати за березень з розрахунком:

  • рентної плати за користування надрами при видобуванні вуглеводневої сировини;
  • рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України;
  • рентної плати за транспортування нафти і нафтопродуктів магістральними нафтопроводами та нафтопродуктопроводами;
  • рентної плати за транзитне транспортування трубопроводами аміаку територією України

п. 257.1 ПК

податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) (крім громадян) за березень у разі не подання річної податкової декларації на 2024 рік

п. 286.3 ПК

декларації акцизного податку за березень 2024 року

пп. 49.18.1 та п. 223.2 ПК

заяви платниками єдиного податку – фізичними особами – підприємцями, у разі перевищення граничного обсягу доходу, для переходу на застосування відповідної ставки єдиного податку, визначеної п. 291.4 ст. 291 ПКУ, або відмови від застосування спрощеної системи оподаткування

п. 293.8 ПК

фізичними особами - підприємцями податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за березень 2024 року, у разі не подання податкової декларації на 2024 рік

п. 286.3 ПК

22 квітня — останній день сплати

ЄСВ, нарахованого за березень 2024 року роботодавцями за найманих працівників (крім гірничих підприємств)

абз. 1 ч. 8 ст. 9 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 № 2464-VI

За інформацією ДПС

18 квітня

Ризиковість контрагентів-платників ПДВ: як перевірити в Е-кабінеті

Зауважимо, наказом Мінфіну від 27.02.2023 № 110 внесли зміни до Порядку функціонування Електронного кабінету, що розширюють доступ платників до податкової інформації про їхніх контрагентів.

Цей сервіс діє з 17.03.2023 і надає можливість перевірити перебування контрагента в переліку ризикових платників. Однак, перед отриманням цієї інформації потрібна попередня згода контрагента.

Зазначена послуга в Е-кабінеті дозволяє перевірити ризиковість контрагента шляхом перевірки його наявності в переліку ризикових платників. Платник може дізнатись дату включення або виключення з такого переліку, а також критерії його ризиковості.

Наведемо приклад отримання такої інформації.

В Е-кабінеті платника на головній сторінці в розділі «Новини» є «Інформація про бізнес-партнера в Електронному кабінеті» (від 13.04.2023).

Тут є детальна інструкція з етапами створення дозволу та перегляду інформації про ризиковість. Для отримання інформації платник надає відповідну згоду. Така згода надається в розділі «Згода на передачу інформації контрагенту» меню «Згоди на передачу інформації» приватної частини Е-кабінету та передбачає надання органом контролю відомостей про такого платника його контрагентам в обсязі, визначеному платником.

У режимі «Згода на передачу інформації контрагенту» меню «Згоди на передачу інформації» платнику необхідно:

У меню «Інформація про бізнес-партнера» контрагенту:

  • переглянути інформацію;
  • сформувати витяг.

Зазначену інформацію в самостійно встановлених платником обсягах під час надання згоди, можна отримати в Е-кабінеті в електронній формі, а також за необхідності у формі е-документа з печаткою органу контролю.

За інформацією ДПС у Черкаській області

18 квітня

Повернення реєстраційного ліміту після відновлення ПДВ-реєстрації через суд: історія одного платника

Повернення реєстраційного ліміту після відновлення ПДВ-реєстрації через суд: історія одного платника

Київська компанія звернулася до Ради бізнес-омбудсмена ще у 2021 році, маючи проблему зі столичною податковою. У 2019 році податківці анулювали підприємству свідоцтво платника ПДВ. Через це у системі електронного адміністрування ПДВ (CEA ПДВ) сума реєстраційного ліміту була зменшена на майже 1,9 млн грн.

Згодом суд став на сторону компанії та скасував рішення податківців. Тепер перед столичною ДПС постало завдання виконати рішення суду. Так, компанія самостійно домоглася того, аби податкова повернула її до реєстру платників ПДВ. Водночас, на цьому ситуація не вирішилась, адже податкова ще мала відкоригувати суму реєстраційного ліміту в СЕА ПДВ, повернувши ті самі 1,9 млн грн, списані при анулюванні свідоцтва. Як згодом виявилося, на заваді цьому стала відсутність необхідного програмного забезпечення.

Опрацювавши скаргу, Рада підтримала позицію скаржника та провела офіційну комунікацію з ДПС. Більше десяти разів Рада обговорювала питання з ДПС у форматі Експертної групи, а також провела декілька робочих зустрічей за участі платника.

Так, згідно з нормами Податкового кодексу України в разі скасування рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ сума реєстраційного ліміту підлягає перерахунку протягом трьох робочих днів за днем винесення рішення про поновлення статусу платника ПДВ у системі. Однак, як виявилося, протягом тривалого часу ДПС не мала інструментів реалізувати цю дію технічно. Тому вирішення практичної сторони цього питання затягнулося на майже три роки. Примітно, що Рада видавала Мінфіну та ДПС рекомендації організувати технічне оновлення показників в СЕА ПДВ ще у системному звіті «Адміністрування податків, які сплачує бізнес» (2020). Для цього ж платника лише у жовтні 2023 року відбулось довгоочікуване зрушення. Під кінець 2023 року ДПС імплементувала технічні рішення, що дозволили поновити усі показники платника в СЕА ПДВ. Справу закрили успішно. На сьогодні Рада отримала уже нові скарги, де для поновлення втрачених показників у СЕА ПДВ внаслідок аналогічної ситуації ДПС планує застосовувати алгоритми, розроблені під час опрацювання вказаної скарги.

За інформацією Рада бізнес-омбудсмена

18 квітня

Спрощений режим регулювання трудових відносин: корисна інфографіка від Держпраці

Спрощений режим регулювання трудових відносин: корисна інфографіка від Держпраці

Регулювання трудових відносин працівників і роботодавців, на яких поширюється спрощений режим, здійснюється трудовим договором.

У трудовому договорі зазначають інформацію про умови праці, наявність/відсутність на робочому місці працівника небезпечних і шкідливих виробничих факторів, можливі наслідки їх впливу на здоров’я, а також визначають встановлені законом права працівника на пільги і компенсації за роботу в шкідливих умовах.

Працівник вважається поінформованим про умови праці та наявність/відсутність на його робочому місці небезпечних факторів з моменту підписання ним трудового договору.

При цьому врахуйте, що працівника не можна допустити до роботи без:

Тож, укладення трудового договору, в тому числі при спрощеному режимі регулювання трудових відносин, оформлюйте наказом (розпорядженням) роботодавця, і подавайте повідомлення до органів ДПС.

За інформацією ДПС по роботі з ВПП

18 квітня

Порядок обігу податкових векселів узгодять з нормами Податкового кодексу

Порядок обігу податкових векселів узгодять з нормами Податкового кодексу

Проєкт документ передбачає внесення змін до постанови КМУ «Про затвердження Порядку випуску, обігу та погашення податкових векселів, авальованих банком (податкових розписок), що видаються до отримання з акцизного складу спирту етилового неденатурованого, спирту етилового денатурованого (технічного) та біоетанолу, які використовуються суб’єктами господарювання для виробництва окремих видів продукції» від 27.12.2010 № 1257 (далі — Порядку № 1257).

Змінами положення Порядку № 1257 приводять у відповідність до норм Податкового кодексу України (ПК).

Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо спрощення умов виробництва дистилятів суб’єктами малого підприємництва» від 29.06.2023 № 3193-IX (далі — Закон № 3193) внесли зокрема такі зміни до ПК:

  • до пункту 229.1, які передбачають розширення кола госпсуб’єктів, на яких поширюють нульову ставку акцизного податку за 1 літр 100-відсоткового спирту із спирту етилового-сирцю, який використовують для виробництва біоетанолу з оформленням податкового векселя;
  • до підпункту 229.1.5, які передбачають, що податковий вексель може бути виданий виробником біоетанолу, який використовує для виробництва біоетанолу спирт етиловий-сирець.

До впровадження норм Закону № 3193 акцизний податок справлявся за ставкою 0 грн за 1 л 100-відсоткового спирту із спирту етилового-сирцю, який використовують для виробництва біоетанолу лише в межах одного госпсуб’єкта.

Проєктом постанови приводять назву постанови КМУ від 27.12.2010 № 1257 та затвердженого нею Порядку, а також текст Порядку у відповідність до норм ПК в частині поширення процедур випуску, обігу та погашення податкових векселів на операції зі спиртом етиловим-сирцем, що відвантажують за нульовою ставкою акцизного податку з оформленням податкового векселя як гарантії його цільового використання для виробництва біоетанолу, запровадження видання податкового векселя виробником біоетанолу, який використовує для його виробництва спирт етиловий-сирець, як це передбачає Закон № 3193.

Крім того, окремі норми Порядку № 1257, приводять у відповідність до норм ПК задля усунення окремих технічних та логічних неузгодженостей у сфері обліку податкових векселів та їхнього погашення.

За інформацією Мінфіну

18 квітня

Платники яких галузей економіки сплатили найбільше податків за I квартал 2024 року

Платники яких галузей економіки сплатили найбільше податків за I квартал 2024 року

За січень — березень 2024 року найбільшу частку в сплаті податків, зборів та платежів (збір) до Зведеного бюджету України складає сплата госпсуб’єктами по таких галузях:

  • «Фiнансова та страхова дiяльнiсть» — 19,3% від загального збору до Зведеного бюджету України;
  • «Оптова та роздрібна торгівля; ремонт автотранспортних засобів i мотоциклів» — 15,3%;
  • «Переробна промисловість» — 13,4%;
  • «Державне управління й оборона; обов'язкове соціальне страхування» — 9,9%.

Найбільше зростання сплати за січень — березень 2024 року відносно січня — березня 2023 року відбулось у таких галузях:

  • «Фiнансова та страхова дiяльнiсть» — зростання у 10,5 раза, або + 75,8 млрд грн;
  • «Оптова та роздрібна торгівля; ремонт автотранспортних засобів i мотоциклів» — зростання на 26,9%, або + 14,1 млрд грн;
  • «Переробна промисловість» — зростання на 20,5%, або + 9,9 млрд грн;
  • «Транспорт, складське господарство, поштова та кур'єрська діяльність» — зростання на 47,3%, або + 8,8 млрд грн.

За інформацією ДПС

18 квітня

Бізнес погіршив очікування щодо курсу гривні

Бізнес погіршив очікування щодо курсу гривні

Національна сертифікація бухгалтерів — 2024

Середнє значення обмінного курсу, на яке респонденти очікують через 12 місяців, становить 40,44 грн/дол. США (у попередньому кварталі — 40,06 грн/дол. США).

Частка респондентів, які прогнозують, що обмінний курс гривні в наступні 12 місяців не перевищить 40,00 грн/дол. США, скоротилася за квартал з 55,4% до 46,0%.

Щодо інфляції, то керівники українських підприємств прогнозують зростання споживчих цін у наступні 12 місяців на рівні 11,0% (в IV кварталі 2023 року бізнес очікував на інфляцію в 11,3%, у III кварталі — 14,8%).

Найсуттєвішим чинником зростання споживчих цін залишаються:

  • воєнні дії (82,8% респондентів);
  • витрати за виробництво (65,8%);
  • курсовий фактор (59,5%);

Податкові зміни в цих очікуваннях — поки що на рівні 15,4%.

Як зауважила Ніна Южаніна, Кабмін має наміри підвищити акцизи на пальне. Отже ситуація може змінитись.

Окрім того, за її словами, в пресу вже просочилася інформація про те, що уряд готує податкові «сюрпризи», хоч раніше, ніби й обіцяв у 2024 році обійтися без них.

У Міжнародному валютному також не надто оптимістичні щодо стабільності курсу нашої національної валюти.

Там припускають, що за 5 років долар може коштувати 54 грн (World Economic Outlook, квітень 2024 року).

За даними МВФ, середньорічний курс гривні до долара становитиме:

  • 2024 рік — 41,0 грн/дол.;
  • 2025 рік — 45,8 грн/дол.;
  • 2026 рік — 48,6 грн/дол.;
  • 2027 рік — 50,4 грн/дол.;
  • 2028 рік — 52,1 грн/дол.;
  • 2029 рік — 54,1 грн/дол.

Ніна Южаніна нагадує, що в Бюджеті на 2024 рік закладений прогнозний курс у 40,7 грн/дол.

Протягом січня – березня курс долара щодо гривні зріс у середньому на 2,6% (з 38 грн станом на 1 січня до 38,99 грн на 1 квітня), що вже становить майже третину від запланованої річної девальвації.

За інформацією Ніни Южаніної

18 квітня

Термін сплати оскаржених у судовому порядку донарахованих згідно з актом перевірки сум грошового зобов’язання

Термін сплати оскаржених у судовому порядку донарахованих згідно з актом перевірки сум грошового зобов’язання

Банк проведень: облік штрафів, пені, неустойки у відповідача та позивача

У разі визначення грошового зобов’язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1 — 54.3.6 Податкового кодексу України (ПК), платник зобов’язаний сплатити нараховану суму грошового зобов’язання протягом 10 робочих днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу (п. 57.3 ПК).

У разі оскарження рішення податкового органу про нараховану суму грошового зобов’язання платник зобов’язаний самостійно погасити узгоджену суму, а також пеню та штрафні санкції за їх наявності протягом 10 робочих днів, наступних за днем такого узгодження.

При зверненні платника до суду з позовом щодо визнання протиправним та/або скасування рішення податкового органу грошове зобов’язання вважають неузгодженим до дня набрання судовим рішенням законної сили (абз. 4 п. 56.18 ПК).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не подали (ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України).

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовали, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Таким чином, платник зобов’язаний самостійно погасити узгоджену суму, а також пеню та штрафні санкції, за їх наявності, протягом 10 робочих днів, наступних за днем набрання судовим рішенням законної сили.

За інформацією ДПС у Дніпропетровській області

18 квітня

МОЗ затвердив новий перелік безрецептурних ліків, заборонених до рекламування

МОЗ затвердив новий перелік безрецептурних ліків, заборонених до рекламування

Наказ МОЗ від 18.03.2024 № 457

Наказ МОЗ від 08.04.2024 № 585

Нагадуємо, що дозволяється реклама лікарських засобів, які відпускаються без рецепта лікаря та не внесені до переліку заборонених до рекламування лікарських засобів (ст. 26 Закону України «Про лікарські засоби» від 04.04.1996 № 123/96-ВР).

Рішення про віднесення лікарського засобу до лікарських засобів, рекламування яких заборонено, приймають під час державної реєстрації (перереєстрації) лікарського засобу з внесенням відповідної інформації до Державного реєстру лікарських засобів України.

Наказ від 18.03.2024 № 457, з урахуванням коригувань, передбачених наказом МОЗ від 08.04.2024 № 585, набирає чинності з дня його офіційного опублікування. Станом на 17.04.2024 документи не публікували.

Відповідно втратить чинність наказ МОЗ «Про затвердження Переліку лікарських засобів, заборонених до рекламування, які відпускаються без рецепта» від 18.07.2023 № 1295.

18 квітня

Як повернути переплату ПДФО, що виникає за наслідками річного перерахунку

Як повернути переплату ПДФО, що виникає за наслідками річного перерахунку

Роботодавець платника зобов’язаний здійснити, у тому числі за місцем застосування податкової соціальної пільги (ПСП), перерахунок суми доходів, нарахованих такому платнику у вигляді заробітної плати, а також суми наданої ПСП:

  • за наслідками кожного звітного податкового року під час нарахування заробітної плати за останній місяць звітного року;
  • під час проведення розрахунку за останній місяць застосування ПСП у разі зміни місця її застосування за самостійним рішенням платника або у випадках, визначених підпунктом 169.2.3 Податкового кодексу України (обмеження щодо застосування ПСП);
  • під час проведення остаточного розрахунку з платником, який припиняє трудові відносини з таким роботодавцем (пп. 169.4.2 Податкового кодексу України; далі — ПК).

Роботодавець та/або податковий агент має право здійснювати перерахунок сум нарахованих доходів, утриманого ПДФО за будь-який період та у будь-яких випадках для визначення правильності оподаткування, незалежно від того, чи має платник право на застосування ПСП (пп. 169.4.3 ПК).

Результати річного перерахунку сум доходів, нарахованих платнику у вигляді заробітної плати, а також сум наданих ПСП відображайте у додатку 4ДФ до Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, затвердженого наказом Мінфіну від 13.01.2015 № 4.

Якщо внаслідок здійсненого перерахунку виникає недоплата утриманого податку, то суму такої недоплати стягуйте за рахунок суми будь-якого оподатковуваного доходу (після його оподаткування) за відповідний місяць, а в разі недостатності суми такого доходу – за рахунок оподатковуваних доходів наступних місяців, до повного погашення суми такої недоплати (пп. 169.4.4 ПК).

При цьому, якщо внаслідок здійсненого перерахунку виникає переплата податку, то на її суму зменшуйте суму нарахованого податкового зобов’язання платника у відповідному місяці.

За інформацією ДПС у Дніпропетровській області

18 квітня

Працівник залишив місце проживання і переїхав в іншу область або за кордон: які дії роботодавця

Працівник залишив місце проживання і переїхав в іншу область або за кордон: які дії роботодавця

Якщо такої можливості немає — працівнику можете надати відпустки, в тому числі і без збереження заробітної плати.

У разі, не провадите діяльність у зв’язку із воєнними діями — всім працівникам, незалежно від місця їх знаходження, встановлюйте простій.

Якщо простій не оголошували, місце знаходження працівника невідоме, трудові обов’язки він не виконує — доцільно обліковувати його відсутність, як відсутність з нез’ясованих причин.

Зауважте, що така відсутність не може бути підставою для звільнення працівника за прогул.

За інформацією Держпраці

18 квітня

Як подати заяву для реєстрації ПРРО на філію

Як подати заяву для реєстрації ПРРО на відокремлений підрозділ чи філію

Порядок реєстрації, ведення реєстру та застосування програмних реєстраторів розрахункових операцій затвердив Мінфін наказом від 23.06.2020 № 317; далі — Порядок.

Суб’єкт господарювання для реєстрації програмного реєстратора розрахункових операцій (ПРРО) на відокремлений підрозділ (філію) подає Заяву про реєстрацію програмних реєстраторів розрахункових операцій за формою № 1-ПРРО (далі — реєстраційна заява № 1-ПРРО). У ній зазначає дані про місцезнаходження такого відокремленого підрозділу (філії), в електронній формі з дотриманням вимог законів у сфері електронного документообігу та використання електронних документів за своїм основним місцем обліку як платника до фіскального сервера засобами Електронного кабінету (портального рішення для користувачів або програмного інтерфейсу (API)) або засобами комунікацій. Ідентифікатор е-форми — J/F 1316605.

У реєстраційній заяві № 1-ПРРО зазначайте локальний номер ПРРО, який присвоюєте такому ПРРО. Локальний номер ПРРО становить числовий номер, він є унікальним серед номерів, що присвоюєте у довільному порядку ПРРО для його реєстрації та застосування у відповідній господарській одиниці (абз. 2 п. 3 розд. II Порядку).

Локальний номер ПРРО зберігається за ПРРО до дати скасування реєстрації ПРРО (абз.3 п. 3 розд. II Порядку).

За інформацією ДПС у Дніпропетровській області

18 квітня

Проведення через ПРРО розрахункових операцій «Накладений платіж» та/або «Післяплата»

При продажу товарів з оплатою декількома платежами (передплата і післяплата; часткова оплата з подальшим розстроченням платежу тощо) продавець повинен оформити і видати окремий фіскальний касовий чек на кожну частину розрахунку за умови прийняття готівки чи платіжних карток від покупця.

За умови оплати покупцем коштів на поточний рахунок продавця (за реквізитами у форматі IBAN) РРО/ПРРО може не застосовуватись. У разі застосування різних способів розрахунків, наприклад, один платіж на поточний рахунок продавця за реквізитами у форматі IBAN, а інший — готівкою, обов’язковим є видача фіскального касового чека саме на приймання готівки (при цьому чек має включати в себе раніше отриману суму оплати).

У ПРРО від ДПС надали користувачу можливість, після виконання дії «Сформувати чек», обрати відповідний вид оплати за товар (послугу).

У вікні «Умови оплати» оберіть одну з умов оплати за товар (послугу): передплата, чергова сплата, остаточний розрахунок.

При обранні умови оплати «Передплата» зазначайте інформацію про суми часткової оплати, яку отримаєте за товар (послугу).

При обранні оплати «Чергова сплата» зазначайте інформацію про суму раніше отриманих оплат за товар (послугу), суму чергової сплати у гривневому виразі, яку отримаєте за товар (послугу), фіскальний номер чека, за яким здійснили передплату за товар (послугу).

При обранні умови оплати «Остаточний розрахунок» зазначайте інформацію про суму раніше отриманих оплат за товар (послугу), суму остаточного розрахунку, фіскальний номер чека, за яким здійснили передплату за товар (послугу).

За інформацією ДПС в Івано-Франківській області

18 квітня

Строки надання письмового аудиторського висновку, що підтверджує фінзвітність КІК

Вимоги щодо складання та подання Звіту про контрольовані іноземні компанії (далі – Звіт про КІК) встановили пунктом 39-2.5 Податкового кодексу України; ПК. Зокрема, передбачили, що контролюючі особи зобов’язані подавати Звіт про КІК до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи за відповідний календарний рік засобами електронного зв’язку в електронній формі.

До Звіту про КІК в обов’язковому порядку додають завірені належним чином копії фінзвітності КІК, що підтверджують розмір прибутку КІК за звітний (податковий) рік.

Якщо законодавством іноземної юрисдикції податкового резидентства КІК не передбачили обов’язку складання фінзвітності, контролююча особа повинна забезпечити складання фінзвітності КІК відповідно до міжнародних стандартів фінансової звітності.

За наявності у контролюючого органу сумнівів щодо достовірності поданої фінзвітності КІК контролюючий орган має право вимагати надання письмового висновку аудиторської компанії, що підтверджує фінзвітність КІК, не раніше ніж через 15 місяців після завершення звітного періоду, щодо якого розраховують скоригований прибуток КІК (абз. 3 пп. 39-2.3.1 ПК).

Такий письмовий висновок надає аудиторська компанія, що має право на проведення аудиту фінзвітності у відповідній іноземній юрисдикції, та не може містити негативний висновок або відмову від надання висновку (абз. 4 пп. 39-2.3.1 ПК).

Під час проведення перевірки контролююча особа зобов’язана забезпечити надання контролюючому органу за його запитом копії первинних документів щодо окремих або всіх операцій КІК. Документи подає протягом одного місяця з дати отримання платником відповідного запиту в засвідчених копіях. У разі подання документів англійською мовою переклад українською мовою не вимагають.

При необхідності отримання додаткових документів, що підтверджують здійснення фінансово-господарських операцій КІК під час проведення перевірки, їх надає платник протягом 30 календарних днів з дати отримання додаткового запиту контролюючого органу.

При наявності сумнівів щодо достовірності або повноти наданих документів або ненадання повного комплекту документів контролюючий орган може вимагати від контролюючої особи надання аудиторського висновку щодо фінзвітності КІК, який не може містити відмову від надання висновку або негативного висновку.

При наданні контролюючою особою аудиторського висновку аудиторської компанії, що має право на проведення аудиту фінзвітності у відповідній іноземній юрисдикції, що підтверджує фінансові результати КІК, такий аудиторський висновок є достатнім документом, на основі якого визначають прибуток КІК до оподаткування та обчислюють скоригований прибуток КІК. Подання контролюючою особою такого аудиторського висновку не потребує надання нею додаткових документів для підтвердження прибутку КІК до оподаткування.

Тож, на запит контролюючого органу фізособа-контролююча особа зобов’язана надати письмовий аудиторський висновок, що підтверджує фінзвітність КІК, протягом одного місяця, тобто не пізніше 30 календарних днів, з дати отримання платником запиту контролюючого органу.

За інформацією ДПС у Черкаській області

18 квітня

Держстат оприлюднив ще 10 оновлених статзвітів

Держстат щорічно оновлює форми державних статистичних спостережень. Цього разу на своєму веб сайті Держстат оприлюднив ще 10 оновлених звітів. Серед них:

з/п

Назва статзвіту

Наказ Держстату

1

№ 51-вант (2 рази на рік) «Обстеження фізичної особи-підприємця, що здійснює вантажні автомобільні перевезення на комерційній основі»

від 09.04.2024 № 105

2

№ 51-пас (2 рази на рік) «Обстеження фізичної особи-підприємця, що здійснює пасажирські автоперевезення на маршруті»

3

№ 1-кб (місячна) «Звіт про виконання будівельних робіт»

від 09.04.2024 № 106

4

№ 51-авто (місячна) «Звіт про перевезення вантажів автомобільним транспортом»

від 09.04.2024 № 107

5

№ 1-ПО (місячна) «Звіт про виконання державних контрактів (договорів) на поставку (закупівлю) продукції (товарів, робіт, послуг) оборонного призначення за закритими закупівлями»

від 10.04.2024 № 109

6

№ 5-НО (квартальна) «Звіт про виконання державних контрактів (договорів) на науково-дослідні, дослідно-конструкторські та інші роботи оборонного призначення за закритими закупівлями»

7

№ 1-опт (місячна) «Звіт про обсяг оптового товарообороту»

від 10.04.2024 від № 110

8

№ 1-опт (квартальна) «Звіт про продаж і запаси товарів (продукції) в оптовій торгівлі»

9

№ 1-торг (місячна) «Звіт про товарооборот торгової мережі»

від 10.04.2024 № 111

10

№ 3-торг (квартальна) «Звіт про продаж і запаси товарів у торговій мережі»

 

18 квітня

Чи можна за довіреністю отримати кваліфіковані сертифікати відкритих ключів

Національна сертифікація бухгалтерів — 2024

Фізособу, яка звернулася за отриманням послуги формування кваліфікованого сертифіката відкритого ключа, ідентифікують за умови її особистої присутності за паспортом громадянина України або за іншими документами, які унеможливлюють виникнення будь-яких сумнівів щодо особи, відповідно до законодавства про Єдиний державний демографічний реєстр та про документи, що посвідчують особу, підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи (п. 1 ст. 22 Закону України «Про електронні довірчі послуги» від 05.10.2017 № 2155-VIII).

Отримати послуги з формування кваліфікованих сертифікатів відкритих ключів за довіреністю (в т.ч. посвідченою нотаріально) неможливо.

За інформацією ДПС в Чернігівській області

17 квітня

Інформаційний лист ДПС № 3/2024 щодо запроваджених правил про КІК

У листі роз’яснюють особливості подання звітів про контрольовані іноземні компанії, надають відповіді на поширені питання, які виникають у платників у процесі звітування тощо.

За інформацією ДПС

17 квітня

Опублікували Закон про мобілізацію: коли почнуть діяти нові норми

Працівник повернувся до роботи після військової служби: відпустки, лікарняні, пільги

11 квітня ВРУ ухвалила проєкт Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» від 30.01.2024 № 10449. За проголосували 283 народні депутати.

У прийнятому документі не буде демобілізації. Це положення вилучили повністю з закону (про 36 місяців і рішення ставки) і таке рішення підтримали на засіданні 11.04.2024.

За словами Ярослава Железняка з 401-го депутата, незважаючи на критику закону, жоден не подав постанову для блокування Спікером.

В остаточній редакції проєкту частково врахували пропозиції Головного науково-експертного управління Апарату ВРУ, рекомендації НАЗК, надані за результатами антикорупційної експертизи проєкту, проведеної відповідно до частини п’ятої статті 55 Закону України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 № 1700-VII, а також зауваження і пропозиції, висловлені представниками відповідних органів держвлади, військових формувань тощо.

Закон почне діяти через один місяць з дня, наступного за тим, коли його опублікують, крім деяких норм. Закон опублікувала газета «Голос України» 17 квітня. Тож нові мобілізаційні норми запрацюють вже 18.05.2024.

Звертаємо також увагу, що Парламент схвалив постанову, яка зобовʼязує Уряд:

За інформацією Ярослава Железняка

За інформацією ВРУ

17 квітня

Взаємодія з контролюючим органом в режимі відеоконференції: що необхідно знати

Взаємодія з контролюючим органом в режимі відеоконференції: що необхідно знати

16.03.2024 набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо вдосконалення онлайн-комунікації з платниками податків та уточнення окремих положень законодавства» від 23.02.2024 № 3603-ІХ.

Зокрема внесли зміни до Податкового кодексу України (ПК) щодо права платника взаємодіяти з контролюючим органом у режимі відеоконференції.

З 16.06.2024 надають можливість платникам взаємодіяти з контролюючим органом у режимі відеоконференції, зокрема під час розгляду матеріалів скарг та матеріалів перевірок (порядок такої взаємодії буде врегульовано відповідними нормативно-правовими актами).

Так, платник особисто або через свого представника може взаємодіяти з контролюючим органом в режимі відеоконференції під час розгляду:

Щоб скористатись такою можливістю платник має повідомити про бажання взаємодіяти з контролюючим органом у режимі відеоконференції:

  • у скарзі — якщо має намір взяти участь у розгляді матеріалів скарги

або

  • у поданих запереченнях — якщо бажає взяти участь у розгляді матеріалів перевірки.

За інформацією ДПС у Запорізькій області

17 квітня

ПФУ відмовлятиме у наданні лікарняних та інших соцгарантій через помилки в об'єднаному звіті

ПФУ відмовлятиме у наданні лікарняних та інших соцгарантій через помилки в об'єднаному звіті

Нагадуємо, Порядок заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску затвердив Мінфін наказом від 13.01.2015 № 4.

Дані до Реєстру застрахованих осіб, який формує та веде Пенсійний фонд, вносять в тому числі на підставі відомостей про нараховану заробітну плату (дохід, грошове забезпечення, допомогу, компенсацію) застрахованих осіб, на яку нарахували, і з якої сплатили страхові внески, що надходять до ПФУ від ДПС в порядку міжвідомчого обміну.

Використання інформації з Державного реєстру визначає стаття 17 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 № 2464-VI.

Інформацію з Реєстру застрахованих осіб використовують не тільки для призначення пенсійних виплат а й для призначення всіх видів державної соціальної допомоги та субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива. Також від актуальності та повноти інформації в Реєстрі застрахованих осіб залежить чи створиться електронний листок непрацездатності чи ні.

Тож, відсутність Податкового розрахунку за звітний квартал після закінчення терміну подання такого звіту може бути причиною відмови громадянам щодо отримання державних послуг та соціальних гарантій.

За інформацією ПФУ