Як аграрію обліковувати пільгові кредити за програмою «Доступні кредити 5—7—9%»
Аграрії можуть залучати нові кредити у межах програми «Доступні кредити 5—7—9%». Уряд пролонгував програму фінансової підтримки для сільгосптоваровиробників до 31 жовтня 2022 року. Як розрахунки за кредитною програмою показати у бухобліку, розкаже експерт
Сільгосптоваровиробники продовжують і під час воєнного стану отримувати фінансову підтримку для провадження діяльності у вигляді відшкодування суми відсотків за пільговим кредитом. Правила фінансування програми «Доступні кредити 5—7—9%» регулює Порядок № 28.
Які умови кредитування під час воєнного стану
Пільгові кредити на період дії воєнного стану та протягом шести місяців після його припинення/скасування гарантує аграріям підпункт 4 пункту 4 Порядку № 28.
Програма фінансової підтримки передбачає компенсацію відсотків за кредитом сільгосптоваровиробника, який отримав кошти в уповноваженому банку, у нацвалюті:
- на придбання основних засобів;
- покриття будь-яких витрат, пов’язаних із провадженням сільгоспдіяльності. Наприклад, придбання посівного матеріалу, добрив, палива, оплати праці або послуг сторонніх організацій.
Наразі такі кредити надають до 31 жовтня 2022 року. Максимальний строк кредитування — 12 місяців (пп. 3-1, 6 п. 12 Порядку № 28).
Фінансує відсотки за кредитом Фонд розвитку підприємництва (далі — Фонд) у розмірі:
- до рівня 0% річних — на кредити, надані аграріям у період дії воєнного стану та протягом шести місяців після його завершення;
- до рівня 5% річних — після завершення цього періоду та до завершення строку дії кредитного договору (п. 13 Порядку № 28).
Як діє механізм держпідтримки
Розглянемо етапи держпідтримки, які визначатимуть порядок організації бухобліку аграрія-позичальника.
Аграрій за умовами кредитного договору отримує в банку кредит під ринковий (базовий) відсоток, який визначає банк.
Фонд відкриває в уповноваженому банку рахунок умовного зберігання — ескроу та перераховує кошти в сумі, що узгоджує з банком. Банк за кредитним договором відкриває клієнту два рахунки аналітичного обліку:
- на основну суму кредиту;
- відсотки за кредитом.
Фонд сплачує банку різницю між базовою ставкою та пільговою компенсаційною ставкою на рівні 5—7—9%. Сільгосппідприємство оплачує решту суми відсотків. Якщо отримуєте компенсацію відсотків до 0%, то банк повністю спише з рахунка ескроу суму відшкодування за кошти Фонду.
Банк інформує аграрія про отримане фінансування від Фонду з виписки за відсотковим рахунком під кредитний договір.
Чи має програма держпідтримки особливості під час воєнного стану? Так, адже Фонд перераховує кошти на рахунок ескроу лише після того, як отримає кошти з держбюджету. Крім того, пункт 20 Порядку № 28 допускає затримки у фінансуванні з боку Фонду. Якщо банк не може отримати компенсацію відсотків від Фонду не більше ніж шість місяців поспіль, підстав застосовувати до позичальника санкції і визнавати суму заборгованості протермінованою не матиме. Після закінчення шести місяців — кредит перетворюється у проблемний. Нараховані відсотки, що не профінансував Фонд, аграрій має сплатити самостійно. Якщо Фонд відновить фінансування, то він перерахує на рахунок ескроу суму компенсації відсотків за попередні періоди (п. 15.6, 15.8 програми «Доступні кредити 5—7—9%»). Далі банк перераховує компенсацію відсотків:
- на поточний рахунок сільгосппідприємства — якщо підприємство самостійно сплатило відсотки банку;
- процентний рахунок, у т. ч. для сплати прострочених відсотків, — якщо підприємство не погасило суму кредиту самостійно.
Як обліковувати
основну суму кредиту
Сільгосппідприємство основну суму кредиту, що отримує на строк до року, обліковує на субрахунку 601 «Короткострокові кредити банків у національній валюті». Основну суму за кредитом аграрій сплачує самостійно.
Якщо аграрій отримує фактично кредит за пільговою ставкою та строком до 12 місяців, то чи не виникає обов’язок дисконтувати борг? Ні, не виникає.
По-перше, кредитні зобов’язання є поточними. Пункт 9 НП(С)БО 11 «Зобов’язання» вимагає відображати в обліку за теперішньою вартістю лише довгострокові зобов’язання.
По-друге, законодавство вимагає дисконтувати лише довгострокові зобов’язання, на які нараховують відсотки, надані не на ринкових умовах. Наприклад, під ставку, яка істотно нижча за ринкову. Отже, заборгованість за пільговим агрокредитом не дисконтуйте, оскільки його теперішня вартість дорівнюватиме номіналу.
відсотки за кредитом
За умовами програми «Доступні кредити 5—7—9%», відсотки погашає Фонд безпосередньо банку за сільгосппідприємство. Підприємство не отримує кошти від Фонду на свій поточний банківський рахунок. Банк лише інформує позичальника про зарахування коштів у рахунок погашення сплати відсотків випискою:
- за відсотковим рахунком;
- поточним рахунком у частині отримання/погашення основної суми кредиту, сплати відсотків.
Отже, виписка з банку є первинним бухгалтерським документом, щоб показати в обліку операції за агрокредитом за програмою держпідтримки.
Якщо Фонд компенсуватиме повну суму відсотків, чи потрібно в бухобліку взагалі показувати операцію з нарахування? Так, потрібно. Обов’язок нараховувати відсотки за умовами кредитного договору покладений на юрособу. У позичальника на дату нарахування відсотків виконуються всі критерії визнання витрат — збільшуються зобов’язання перед банком, вартість яких достовірно оцінена (п. 6 НП(С)БО 16 «Витрати»). Витрати визнавайте незалежно від отримання коштів. Нараховані відсотки збільшать фінансові витрати аграрія на субрахунку 951 «Відсотки за кредит» (п. 27 НП(С)БО 16).
Заборгованість за нарахованими кредитними відсотками покажіть на субрахунку 684 «Розрахунки за нарахованими відсотками». Оскільки Фонд компенсує заборгованість із затримкою чи у разі порушення умов договору доведеться всю суму відсотків або її частину оплачувати аграрію самостійно, то введіть два рахунки аналітичного обліку — 684/Банк та 684/Фонд. Передбачте їх застосування робочим планом рахунків бухобліку, що є додатком до наказу про облікову політику.
кошти держпідтримки
Фінансову підтримку агропідприємствам надає Фонд у межах і за рахунок коштів держбюджету. Такі кошти є цільовим фінансуванням від держави, яке облікуйте за субрахунком 482 «Кошти з бюджету та державних цільових фондів».
За загальним правилом, цільове фінансування не визнають доходом доти, доки не існує підтвердження того, що:
- воно буде отримане
та
- підприємство виконає умови щодо такого фінансування (п. 16 НП(С)БО 15 «Дохід»).
Отже, щоб визнати дохід від цільових коштів у певному періоді, мають бути дотримані одночасно дві умови. Саме тому дохід від використання цільових коштів визнавайте на дату підтвердження банком факту зарахування коштів від Фонду в оплату відсотків. Зверніть увагу: ці дві події можуть статися в різних звітних періодах. Дохід від цільового фінансування включіть до інших операційних доходів і проведіть на субрахунку 718 «Доходи від безоплатно одержаних оборотних активів».
Розберемо Приклад.
Облік доступного кредиту для поповнення обігових коштів із повною компенсацією відсотків за кредитом за програмою держпідтримки |
№ з/п | Зміст господарської операції | Бухгалтерський облік | Сума, грн | |
Д-т | К-т | |||
Травень 2022 року | ||||
1 | Отримали кредит для поповнення обігових коштів | 311 | 601 | 10 000 000 |
Червень 2022 року | ||||
2 | Нарахували відсотки за користування кредитом банку за червень 2022 року | 951 | 684/Банк | 195 000 |
3 | Сплатили перший платіж за основною сумою кредиту | 601 | 311 | 1 250 000 |
Липень 2022 року | ||||
4 | Отримали підтвердження від банку про отримане відшкодування відсотків за кредитом від Фонду за червень 2022 року | 684/Банк | 684/Фонд | 195 000 |
5 | Визнали заборгованість за цільовими коштами | 684/Фонд | 482 | 195 000 |
6 | Визнали дохід від використання цільових коштів | 482 | 718 | 195 000 |
*Далі проводьте аналогічні бухгалтерські записи. | ||||
Насамкінець розглянемо оподаткування доступних кредитів.
Якщо позичальник — платник податку на прибуток, то операції держпідтримки покажіть за правилами бухобліку. Жодних податкових різниць для аграріїв-високоприбутківців і малодохідних платників, які добровільно застосовують податкові різниці, Податковий кодекс України (ПК) не передбачає.
Сільгосптоваровиробники, які працюють на четвертій групі єдиного податку, щоб не втратити статус спрощенця, мають слідкувати за часткою доходів від сільгоспвиробництва. Адже надходження коштів держпідтримки, як з’ясували вище, збільшують інші операційні доходи. Розрахунок частки сільгосптоваровиробництва (далі — Розрахунок) за минулий рік проводять за формою, затвердженою Наказом № 772.
Нагадаємо, що поняття «сільськогосподарський товаровиробник» містить пункт 14.1.235 ПК. Якщо у звітному році частка сільгосптоваровиробництва становить менше ніж 75%, то аграрій-юрособа сплачуватиме податки в наступному звітному році на загальних підставах (пп. 298.8.4 ПК).
Отримані доходи збільшать рядок 2 «Загальна сума доходу сільгоспвиробника» Розрахунку, який містить доходи, що аграрій отримав від усіх видів діяльності. Тобто це сума з бухпроведення: Д-т 791 «Результат операційної діяльності» — К-т 718.
Водночас аналогічну суму доходів слід показати у складі величини, на яку зменшують загальну суму доходу сільгосптоваровиробника у рядку 3.1 «Сума одержаних з державного бюджету коштів фінансової підтримки» Розрахунку. За роз’ясненнями до рядка 3.1 Розрахунку, тут має відображатися лише сума бюджетної дотації, отриманої відповідно до статті 16-1 Закону України «Про державну підтримку сільського господарства України» від 24.06.2004 № 1877-IV (Д‑т 48 — К-т 718). Про інші види фінансової підтримки, яку надає держбюджет, Розрахунок не зазначає. Тому формально компенсацію відсотків за доступними кредитами у рядку 3.1 не відображають. Якщо аграрій вирішить показати такі кошти — діятиме на власний ризик.