17
Вересень 2024року
перевірки
відповідальність та штрафи

Інформація про кінцевих бенефіціарів у ЄДР: після 1 вересня брехати стане дорого

Юрособи вже давно зобов’язані під час своєї реєстрації подавати до ЄДР інформацію про кінцевих бенефіціарних власників та підтримувати її актуальність. Але впровадження конкретної процедури, яка уможливить застосування штрафів як важеля впливу на порушників, Мін’юст досі відтерміновував. І от маємо дедлайн — 01.09.2024. Розберімося, що саме зміниться та кому можуть загрожувати штрафи

Ірина Константинова , юрист-експерт із податкового обліку Експертус Головбух

Минулого тижня на порталі «Головбух » ми оприлюднили нагадування Мін’юсту про те, що з 1 вересня 2024-го до юросіб застосовуватимуть штрафи за недостовірні дані в ЄДР*про кінцевих бенефіціарних власників (КБВ) або інші пов’язані з цим порушення Закону про ЄДР і Закону № 361. Причина — із 01.09.2024 набирає чинності Порядок № 2542.

* Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань.

Роз’яснимо, як слід подавати й оновлювати інформацію про КБВ і які штрафи загрожують юрособі, яка порушуватиме ці вимоги.

01.09.2024
Із цієї дати 

набирає чинності Порядок № 2542

Нагадаємо, терміни запровадження обов’язку юросіб подавати до ЄДР інформацію про КБВ та підтримувати її актуальність Мін’юст кілька разів відтерміновував. Спочатку — із 1 грудня 2023-го до 1 квітня 2024 року, потім — до 1 вересня 2024-го.

Якими нормативними актами керуватися

Стосовно подання та підтримання актуальності даних про КБВ в ЄДР керуйтеся, насамперед, нормами Закону про ЄДР та Закону № 361.

Визначення КБВ знаходимо в пункті 30 частини 1 статті 1 Закону № 361. А саме, КБВ — будь-яка фізособа, яка справляє вирішальний вплив (контроль) на діяльність клієнта та/або фізособу, від імені якої проводиться фінансова операція.

КБВ є:

  • для юросіб — будь-яка фізособа, яка справляє вирішальний вплив на її діяльність (у т. ч. через ланцюг контролю/володіння);
  • трастів, утворених відповідно до законодавства країни їх утворення, — засновник, довірчий власник, захисник (за наявності), вигодоодержувач (вигодонабувач) або група вигодоодержувачів (вигодонабувачів), а також будь-яка інша фізособа, яка справляє вирішальний вплив на діяльність трасту (в т. ч. через ланцюг контролю/володіння);
  • інших подібних правових утворень — особа, яка має статус, еквівалентний або аналогічний особам, зазначеним для трастів.

Ознака прямого вирішального впливу — фізособа безпосередньо володіє часткою не менше ніж 25% статкапіталу або прав голосу юрособи.

Ознаки непрямого вирішального впливу:

  • фізособа володіє часткою у розмірі принаймні не менше ніж 25% статкапіталу або прав голосу юрособи через пов’язаних фізичних або юридичних осіб, трасти чи інші правові утворення;
  • фізособа справляє вирішальний вплив шляхом реалізації права контролювати, володіти, користуватися або розпоряджатися всіма активами або їх часткою, права отримувати доходи від діяльності юрособи, трасту чи іншого подібного правового утворення, права вирішального впливу на формування складу, результати голосування органів управління.

Які основні обов’язки юрособи

Закон № 361 приписує юрособам надавати і підтримувати в актуальному стані інформацію про своїх КБВ в ЄДР.

Нагадаємо основні вимоги.

Юрособи мають подавати дані про КБВ або його відсутність для внесення до ЄДР (ч. 1 ст. 5-1 Закону № 361).

Відомості про КБВ і структуру власності постійно мають бути актуальні. Для реалізації цього обов’язку юридична особа мусить:

  • повідомити держреєстратора про зміну даних щодо КБВ і надати підтвердні документи. Зробити це потрібно не пізніше ніж 30 робочих днів із дня, коли сталися такі зміни (ч. 3 ст. 5-1 Закону № 361; п. 9 ч. 2 ст. 9 Закону про ЄДР);
  • подати держреєстратору виправлені відомості, якщо виявила, що раніше подані дані про КБВ є неповними, неточними або містять помилки. Зробіть це не пізніше ніж 3 робочих дні із дня виявлення (ч. 4 ст. 5-1 Закону № 361).

Певні обов’язки мають і безпосередньо КБВ (як юридичні, так і фізичні особи). Так, не пізніше ніж 5 робочих днів вони повинні:

  • надавати інформацію щодо КБВ на вимогу іншої юрособи, яка бажає внести свої дані до ЄДР або актуалізувати їх;
  • самостійно повідомляти юросіб про зміну їх КБВ (абз. 3 ч. 1 ст. 5-1 Закону № 361).

Під час держреєстрації

юрособа має подати до ЄДР дані про КБВ чи його відсутність, а також підтримувати ці дані в актуальному стані

Які наслідки неподання / непідтримання в актуальному стані відомостей про КБВ

Штрафи від Мін’юсту очікують на юрособу, яка:

  • під час держреєстрації створення або зміни учасників подала до ЄДР неправдиву інформацію;
  • не подала держреєстратору або подала несвоєчасно інформацію про КБВ чи його відсутність (ч. 4 ст. 35 Закону про ЄДР).

Розмір штрафів — від 17 000 до 340 000 грн.

КБВ також загрожує аналогічний штраф, якщо юрособа (резидент), яка є засновником (учасником) юрособи, та фізособа (резидент), яка є засновником (учасником) юрособи та/або справляє вирішальний вплив на її діяльність, не подала на запит юрособи інформації, необхідної юрособі для внесення до ЄДР інформації про КБВ або її актуалізації.

Зауважте, що зазначені штрафи були й раніше. Але заплановано, що 01.09.2024 набере чинності Порядок № 2542, у якому визначено, як саме суб’єкти первинного фінансового моніторингу (СПФМ), органи держвлади, правоохоронні органи, інші особи (яких стосується інформація про КБВ) повідомлятимуть Мін’юст як держателя ЄДР про розбіжності між відомостями, що вони отримали або виявили за результатами перевірки, й тими, що містяться в ЄДР.

Мін’юст оштрафує,

якщо під час держреєстрації створення або зміни учасників подали до ЄДР неправдиву інформацію

Як виявлятимуть розбіжності у відомостях про КБВ та які наслідки

СПФМ, державні та правоохоронні органи, інші особи (яких стосується інформація), які виявили розбіжності між даними в ЄДР та фактичними даними про КБВ, мають повідомити про це до Мін’юсту протягом 10 робочих днів.

На підставі цього повідомлення Мін’юст дасть держреєстратору вказівку внести до ЄДР позначку про можливу недостовірність інформації про КБВ. Після цього держреєстратор звернеться до юрособи з проханням надати пояснення та підтвердити дані. Він може зажадати отримати додаткову інформацію, копії документів, доступ до приміщень юрособи, а також провести огляд речей і документів за місцем її розміщення.

Перевіряти інформацію почнуть протягом 10 робочих днів із дня отримання пояснень від юрособи.

Заборонено розголошувати відомості про особу, яка надала інформацію про розбіжності, окрім випадків, передбачених законом.

Якщо інформація підтвердиться, держреєстратор протягом 5 робочих днів вилучить позначку про можливу недостовірність інформації.

Якщо протягом 30 робочих днів держреєстратор не отримає відповіді на вимогу надати пояснення або інформація виявиться неактуальною, Мін’юст дасть держреєстратору вказівку вилучити з ЄДР інформацію про КБВ. Про це повідомить юрособу та особу, яка надала повідомлення (ч. 6 ст. 5-1 Закону № 361).

Розбіжностями між даними про КБВ та/або структуру власності юрособи, що отримав СПФМ у результаті перевірки юрособи, та відомостями, розміщеними в ЄДР, відповідно до пункту 3 Порядку № 2542, вважають такі факти:
– неповнота відомостей, неточності чи помилки в них;
– відомості в ЄДР не збігаються з відомостями, що отримав СПФМ від свого клієнта або з інших джерел;
– у ЄДР зазначений номінальний КБВ;
– до ЄДР не вносили інформації про КБВ або структуру власності юрособи (згідно з вимогами абз. 2 п. 9, п. 9-1 ч. 2 ст. 9 Закону про ЄДР);
– інші розбіжності.

Тож своєчасно перевірте в ЄДР та, за потреби, оновіть інформацію про структуру власності та КБВ. 

Чотири приклади розрахунку компенсації невикористаної відпустки мобілізованому
№ 17, 2024
Безпечний спосіб звільнити працівника, з яким призупинили трудовий договір