Мінімальне податкове зобов’язання під час воєнного стану
Мінімальне податкове зобов’язання — порівняно нове явище у податковій системі України. Тому запитань щодо його нарахування все ще досить багато. Сьогодні зосередимося на одному з них. Кому дали змогу не нараховувати мінімальне податкове зобов’язання під час воєнного стану, розповість експерт
Загалом перелік випадків, коли мінімальне податкове зобов’язання (МПЗ) не визначають, містить пункт 38-1.2 Податкового кодексу України (ПК). Однак під час воєнного стану до зазначеного переліку вніс зміни Закон № 3050, який набрав чинності з 06.05.2023.
Спеціальні, пов’язані саме з запровадженням в Україні воєнного стану, випадки звільнення від податкових обов’язків, у т. ч. і від нарахування МПЗ, законодавець закріпив у підрозділі 10 розділу ХХ ПК.
Наведене дає підстави для умовного поділу норм щодо відсутності обов’язку нарахування та сплати МПЗ на такі норми:
- базові— ті, що містить основна частина ПК;
- спеціальні або тимчасові — ті, що передбачає розділ ХХ ПК.
Спеціальні або тимчасові норми
За земельні ділянки, земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих рф територіях України, суму МПЗ визначають пропорційно кількості місяців, коли такі земельні ділянки, земельні частки (паї) підлягали оподаткуванню платою за землю або єдиним податком четвертої групи (пп. 69.15 підрозд. 10 розд. ХХ ПК).
Починаючи з 01.01.2023, за земельні ділянки, земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих рф територіях України, які включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих рф, плату за землю та єдиний податок четвертої групи не нараховують і не сплачують за період з першого числа місяця, в якому визначили щодо відповідних територій дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації, до останнього числа місяця, в якому завершили активні бойові дії або тимчасову окупацію на відповідній території (пп. 69.14, 69.33 підрозд. 10 розд. ХХ ПК).
Зауважте, що Перелік № 309, окрім територій активних бойових дій і тимчасової окупації, визначає також території можливих бойових дій. Однак, виходячи з буквального тлумачення наведених вище норм розділу ХХ ПК, на земельні ділянки, розташовані на територіях можливих бойових дій, норми щодо можливості не нараховувати та не сплачувати МПЗ не поширюються.
Базові норми
Як ми вже згадували вище, Закон № 3050 доповнив пункт 38-1.2 ПК положенням, згідно з яким МПЗ не визначають для земельних ділянок, земельних часток (паїв), за які не нараховували та не сплачували плату за землю або єдиний податок четвертої групи. Серед них такі:
- що перебувають у консервації або забруднені вибухонебезпечними предметами;
- щодо яких ухвалили рішення про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяв платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами.
МПЗ для цих земельних ділянок, земельних часток (паїв) не визначають за період, за який не визначають плату за землю або єдиний податок четвертої групи.
Задля можливості реалізації цих нововведень Закон № 3050 закріпив у ПК нову статтю 283-1, яка деталізує особливості визначення земельного податку за земельні ділянки, що забруднені вибухонебезпечними предметами або непридатні для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення цими предметами.
Забруднені землі
Підставою для ненарахування земельного податку, а отже й МПЗ, у цьому випадку є дані Державного земельного кадастру (ДЗК).
Період, коли земельні ділянки визнають забрудненими вибухонебезпечними предметами, визначають як період, що починається з першого числа місяця, на який припадає дата початку обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності, та завершується останнім числом місяця, в якому ці земельні ділянки визнані придатними для використання.
З огляду на синхронізацію плати за землю з МПЗ у цьому питанні, саме такий період діятиме й щодо ненарахування МПЗ.
Для земельних ділянок, що розташовані на територіях, на яких ведуть (велися) активні бойові діїабо тимчасово окупованих рф, період, коли земельні ділянки визнають забрудненими вибухонебезпечними предметами, визначають як період, що починається з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому завершили активні бойові дії або тимчасову окупацію на відповідній території (у т. ч. коли дата початку обстеження небезпечної території операторами протимінної діяльності настає після дати завершення бойових дій або тимчасової окупації на відповідній території), та завершується останнім числом місяця, в якому ці земельні ділянки визнані придатними для використання.
Відсутність обов’язку нараховувати та сплачувати плату за землю, а отже й МПЗ, можлива лише за умови, що платник подасть до місцевої ради, військової адміністрації або військово-цивільної адміністрації заяву про потенційне забруднення земельної ділянки вибухонебезпечними предметами й цей орган ухвалить рішення про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів щодо земельної ділянки, зазначеної у такій заяві.
Потенційно забруднені землі
Обов’язковою умовою для встановлення цієї групи пільг є відповідні заяви платників податків, які вони подають до сільських, селищних, міських рад, а на територіях, де такі ради тимчасово не здійснюють свої повноваження в період дії воєнного чи надзвичайного стану, — до військових адміністрацій і військово-цивільних адміністрацій.
Зауважте, що наведені вище органи встановлюють податкові пільги на кожен календарний рік окремо й на період не більше ніж до кінця поточного календарного року.
Потім місцеві ради / адміністрації протягом 10 календарних днів із дня ухвалення відповідного рішення подають інформацію про встановлені податкові пільги податківцям за місцезнаходженням земельних ділянок і зазначають кадастрові номери земельних ділянок, щодо яких ухвалили відповідне рішення.
Зазначену інформацію подають в електронному вигляді у порядку та за формою, що затверджує Кабмін Постановою № 1333.
У разі подання платником податків до органу контролю рішення відповідного органу місцевого самоврядування / виконавчої влади про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяви платника податків, інформація про які відсутня у базах даних інформаційних систем центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, нарахування земельного податку до отримання органом контролю відповідних даних з ДЗК провадять на підставі відомостей, що надав платник податків.
Аналогічну норму містить пункт 288.8 ПК щодо орендної плати:
У разі подання платником орендної плати до органу контролю рішення відповідного органу місцевого самоврядування / виконавчої влади … нарахування орендної плати до отримання органом контролю даних з ДЗК або відповідної інформації від органу місцевого самоврядування / виконавчої влади щодо ухвалених рішень провадять на підставі відомостей, що надав платник податку.
Період звільнення від нарахування та сплати МПЗ починається з першого числа місяця, на який припадає дата ухвалення радою / адміністрацією рішення про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяви платника податків, і завершується останнім числом місяця, на який припадає дата, що настає раніше:
1) останній день строку, на який надали пільгу зі сплати місцевих податків та/або зборів відповідно до ухваленого рішення, в т. ч. із урахуванням змін, унесених до такого рішення;
2) дата скасування відповідного рішення;
3) дата початку обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності. У цьому разі така земельна ділянка переходить до розряду забрудненої вибухонебезпечними предметами;
4) дата визнання земельної ділянки придатною для використання.