19
Жовтень 2024року
огляд змін

Нові можливості Державного аграрного реєстру

Наприкінці вересня депутати ухвалили та направили на підпис Президенту проєкт Закону № 11063-д. Зі статті з’ясуєте, для яких цілей аграрії зможуть використовувати функціонал Державного аграрного реєстру, а також коли запрацюють зміни

Олена Сердюк , провідний експерт із податкового обліку Експертус Головбух, канд. екон. наук, доцент

Державний аграрний реєстр (ДАР) — онлайн-платформа, яку створили для допомоги українським агровиробникам і запустили 12.08.2022 за підтримки Європейського Союзу. Станом на 18.09.2024 у ДАР зареєстровано понад 176 тис. сільгосптоваровиробників. Протягом зазначеного періоду через ДАР реалізували більше ніж 50 програм підтримки. Наразі функціонал ДАР розширюється.

Верховна Рада 19.09.2024 ухвалила в цілому проєкт Закону № 11063-д. Тепер маємо Закон № 3980*, який 25.09.2024 направили на підпис Президенту.

* Закон України «Про інформаційно-комунікаційну систему «Державний аграрний реєстр» від 19.09.2024 № 3980-ІХ.

Закон № 3980 набере чинності через три місяці з дня його опублі­кування. Виняток — пункт 4 розділу ІІІ, який вносить зміни до окремих законодавчих актів і набере чинності з дня, що настає за днем опублікування цього Закону (ч. 1 розд. ІІІ Закону № 3980).

Які зміни запроваджує Закон № 3980

Мінагрополітики повідомило, що Закон № 3980 сприятиме подальшій цифровізації українського агросектора, що є однією з вимог міжнародних партнерів. Також ДАР має стати єдиним електронним вікном для спілкування агровиробників та органів влади. Завдяки цьому Закону, в ДАР буде розширено коло тих, хто зможе отримати державну допомогу.

Закон № 3980:

1) розширює коло користувачів ДАР. Державну підтримку зможуть отримувати не тільки виробники сільськогосподарської продукції, а й організації водокористувачів і суб’єкти агропромислового комплексу;

2) врегульовує правовий статус ДАР і джерел його фінансування. Зокрема, ДАР визначений як комплексна інформаційна система, яка забезпечуватиме, зокрема, збирання, накопичення, інтегрування, зберігання, відображення, оброблення даних, у т. ч. використання реєстрової інформації, надання адміністративних та інших публічних послуг;

3) визначає повноваження держателя, адміністратора та технічного адміністратора ДАР, а також об’єктів ДАР і види реєстрової інформації, яку оброблятимуть у ньому;

4) забезпечує можливість формування витягів з ДАР;

5) визначає права та обов’язки користувачів ДАР;

6) визначає обов’язкове використання даних ДАР та/або програмних засобів ведення ДАР під час надання:

– державної підтримки;

– часткових гарантій за кредитними зобов’язаннями суб’єктами малого і середнього бізнесу;

– підтримки страхування сільськогосподарської продукції;

7) узгоджує положення, що регулюють функціонування ДАР, із вимогами Закону № 1907;

8) формує окремі підсистеми (розділи) реєстру, що забезпечить можливість чинний ДАР, який на сьогодні функціонує згідно з Законом № 1877, перетворити на Державний реєстр виробників сільськогосподарської продукції (фермерський реєстр);

9) впроваджує моніторинг цільового використання державної підтримки і допомоги, грантів у сільському господарстві з урахуванням позиції міжнародних партнерів;

10) забезпечує електронну інформаційну взаємодію ДАР з іншими інформаційно-комунікаційними системами, електронно-інформаційними ресурсами, кадастрами та системами.

Яку інформацію внесуть до ДАР

Види реєстрових даних, які внесуть до ДАР:

  • прізвище, ім’я, по батькові (за наявності) та реєстраційний номер облікової картки платника податків (РНОКПП) або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізосіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття РНОКПП та офіційно повідомили про це відповідний орган контролю і мають позначку в паспорті). Цей пункт стосується суб’єктів — фізосіб і ФОПів;
  • повне найменування, ідентифікаційний код згідно з ЄДРПОУ (за наявності), прізвище, ім’я, по батькові (за наявності) та РНОКПП або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізосіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття РНОКПП та офіційно повідомили про це відповідний орган контролю й мають позначку в паспорті) керівника юрособи або іншої особи, яка може вчиняти дії від імені юрособи. Зокрема, підписувати договори, подавати документи для державної реєстрації. Цей пункт стосується суб’єктів — юросіб;
  • контактні дані суб’єкта (номер телефону, адреса електронної пошти);
  • місцезнаходження суб’єкта (місцезнаходження юрособи або адреса місця проживання, за якою здійснюється зв’язок із ФОПом, фіз­особою);
  • інформація про види діяльності суб’єкта та фактична адреса здійснення цієї діяльності;
  • інша інформація, визначена порядком ведення та адміністрування ДАР (ч. 2 ст. 7 Закону № 3980).
До джерел реєстрових даних може належати інформація, отримана в порядку електронної інформаційної взаємодії з іншими елек­трон­ними інформаційними ресурсами та переліками у сферах забезпечення формування та реалізації державної аграрної політики, державної політики у сферах сільського господарства та з питань продовольчої безпеки держави.

Інформацію до ДАР вноситимуть шляхом формування заявок та/або подання документів в особистому електронному кабінеті з накладенням кваліфікованого електронного підпису (ч. 4 ст. 7 Закону № 3980).

Які права та обов’язки матимуть користувачі

Права та обов’язки користувачів визначає стаття 10 Закону № 3980.

Користувачі матимуть право зареєструватися у ДАР самостійно або через центри надання адміністративних послуг (ЦНАП). Користувачів — виробників сільськогосподарської продукції може зареєструвати компетентний орган. Вони можуть отримати доступ до особистого електронного кабінету й управління своїм профілем. Користувачі отримують доступ до реєстрових даних у межах наданих держателем ДАР прав доступу до ДАР.

Доступ до особистого електронного кабінету передбачає можливість:

1) вносити інформацію про користувача, мати доступ до цієї інформації, виправляти та видаляти її;

2) подавати та адмініструвати заявки на отримання державної підтримки, а також документи дозвільного характеру;

3) управляти профілем, надавати доступ до інформації, що міститься в особистому електронному кабінеті, третім особам;

4) користуватися іншими програмними засобами ДАР.

Користувачі будуть зобов’язані:
– надавати достовірну інформацію під час реєстрації у ДАР;
– забезпечувати актуальність реєстрової інформації.

Користувачі не нестимуть відповідальності за розбіжності у відомостях, що містяться в електронних інформаційних ресурсах, та відомостях, отриманих у порядку електронної інформаційної взаємодії.

Інші права та обов’язки користувачів визначає порядок, установлений Кабміном.

Користувачі, які зареєструвалися у ДАР із числа суб’єктів ДАР, матимуть право:
НАТИСНІТЬ, щоб прочитати ↓

1) подавати заявки на отримання державної підтримки, підтримки за рахунок коштів місцевих бюджетів, міжнародної технічної допомоги, грантів чи іншої допомоги (підтримки), а також документи дозвільного характеру за допомогою програмних засобів ведення ДАР шляхом використання окремої підсистеми (розділу) ДАР — Державного реєстру виробників сільськогосподарської продукції;

2) отримувати державну підтримку, підтримку за рахунок коштів місцевих бюджетів, міжнародну технічну допомогу, гранти чи іншу допомогу (підтримку) на основі інформації, що міститься в ДАР, у т. ч. інформації, отриманої шляхом електронної інформаційної взаємодії ДАР із іншими електронними інформаційними ресурсами, без надання відповідних відомостей у паперовій формі;

3) безкоштовно отримувати інформацію про себе з ДАР, у т. ч. у формі витягу, а також інформацію, отриману шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими електронними інформаційними ресурсами, з якими забезпечено інтероперабельність ДАР. Інформацію, отриману шляхом електронної інформаційної взаємодії, можна використовувати лише для цілей, пов’язаних із здійсненням діяльності у сферах, формування та реалізацію яких забезпечує компетентний орган;

4) використовувати інформацію ДАР, у т. ч. інформацію, отриману шляхом електронної інформаційної взаємодії ДАР з іншими електронними інформаційними ресурсами. Зокрема, щоб отримати документи дозвільного характеру;

5) надавати доступ до інформації, що міститься в особистому електронному кабінеті, та прав управління своїм профілем третім особам за їхньою згодою.

Користувачі з числа третіх осіб матимуть право:
НАТИСНІТЬ, щоб прочитати ↓

1) використовувати інформацію, що міститься у ДАР щодо суб’єктів, у т. ч. інформацію, отриману шляхом електронної інформаційної взаємодії ДАР з іншими електронними інформаційними ресурсами, в обсязі, що обмежується доступом до інформації, наданим адміністратором ДАР, з урахуванням прав доступу третіх осіб;

2) розміщувати інформацію про умови та порядок надання державної підтримки, підтримки за рахунок коштів місцевих бюджетів, міжнародної технічної допомоги, грантів у сільському господарстві чи іншої допомоги (підтримки), а також іншу інформацію за погодженням із компетентним органом.

  1. Які зміни запроваджує Закон № 3980
  2. Яку інформацію внесуть до ДАР
  3. Які права та обов’язки матимуть користувачі

Отже, ДАР буде єдиною автоматизованою платформою, що надаватиме державну та/або міжнародну підтримку суб’єктам ДАР. Для них з’явиться можливість безкоштовно отримати інформацію стосовно себе з ДАР у формі сертифіката.

Календар-шпалери для робочого стола на жовтень
№ 19, 2024
Головбух пояснює: із 1 жовтня діє ліміт 150 тис. грн на перекази з картки на картку