Розрахунок сільгоспчастки: які питання турбують аграріїв
Аграрії — юридичні особи мають не пізніше ніж 20.02.2025 подати до ДПС Розрахунок частки сільгосптоваровиробництва разом із деклараціями. Від цього залежить, чи підтвердять їм статус спрощенця четвертої групи. Тримайте добірку запитань — відповідей, яка допоможе заповнити цей Розрахунок. Знаходьте відповіді на свої запитання
Щоб набути статус спрощенця четвертої групи або щороку його підтвердити, аграрії — юридичні особи повинні не пізніше ніж 20.02.2025 подати Розрахунок. Надати його мають на вимогу підпункту 298.8.1 Податкового кодексу України (ПК) до ДПС за своїм місцезнаходженням разом із загальною та звітними деклараціями платника єдиного податку четвертої групи.
Частка сільгосптоваровиробництва (далі — Сільгоспчастка) у 2024 році за даними цього Розрахунку загалом має становити не менше ніж 75% (пп. «а» пп. 4 п. 291.4 ПК). Винятки передбачені лише для форс-мажору (абз. 2 пп. 298.8.4 ПК і п. 10.1 підрозд. 8 розд. ХХ ПК).
Якщо не дотримали нормативу, то звітувати немає потреби, бо статус платника єдиного податку четвертої групи цьому платнику не нададуть (не підтвердять).
Розглянемо запитання, які виникають в аграріїв під час заповнення Розрахунку.

Підприємство отримало бюджетну субсидію на одиницю оброблювальних угідь сільськогосподарського призначення (1 га) для провадження сільськогосподарської діяльності. Як відобразити цю операцію в Розрахунку?
Цей вид підтримки законодавці надають згідно з Порядком № 918. Головним розпорядником бюджетних коштів і відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінагрополітики. Розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня є Український державний фонд підтримки фермерських господарств (далі — Укрдержфонд) і його регіональні відділення (п. 2 Порядку № 918). Отже, йдеться про кошти від Укрдержфонду за програмою «Підтримка фермерських господарств та інших виробників сільськогосподарської продукції». Аграрії отримують їх через Державний аграрний реєстр (ДАР).
У формі Розрахунку зазначено, що до рядка 3.1 «Сума одержаних з державного бюджету коштів фінансової підтримки» включають суму одержаних із державного бюджету коштів фінансової підтримки. А саме:
- кредитові обороти за рахунком 48 «Цільове фінансування і цільові надходження» (відповідні субрахунки);
- кредитові обороти за субрахунком 718 «Дохід від безоплатно одержаних оборотних активів», на який зараховують бюджетну дотацію для розвитку сільськогосподарських товаровиробників і стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції згідно зі статтею 16-1 Закону № 1877.
Вважаємо, що з назви рядка 3.1 та з пояснення до нього слідує, що сюди необхідно включити всі кошти державної підтримки, які показали:
- в доході через К-т 48;
- тільки через К-т 718. Йдеться про дотацію за статтею 16-1 Закону № 1877. Її надавали аграріям після того, як податківці внесли їх до Реєстру отримувачів бюджетної дотації. Для цього треба було подавати до ДПС відповідну заяву (п. 16-1.1 та 16-1.2 Закону № 1877).
Дотацію за статтею 16-1 Закону № 1877 наразі не надають. Однак є чимало інших видів бюджетної підтримки.
ДПС виступає проти того, щоб включати інші види бюджетної підтримки до рядка 3.1, крім наведеної вище дотації. Про це йдеться, приміром, в ІПК ДПС:
– від 08.08.2023 № 2335/ІПК/99-00-04-03-03-06 про грант для створення або розвитку садівництва, ягідництва та виноградарства, який надають із держбюджету. Податківці наполягають: «Умовою для включення у рядок 3.1 Розрахунку сум одержаних з державного бюджету коштів фінансової підтримки є отримання бюджетної дотації відповідно до ст. 16-1 розд. V-1 Закону № 1877 та включення Господарства до Реєстру отримувачів бюджетної дотації»;
– від 16.10.2024 № 4866/ІПК/99-00-04-03-03 ІПК про компенсацію витрат на оплату праці за працевлаштування ВПО.
Розуміємо, що субсидія на одиницю оброблювальних угідь сільськогосподарського призначення (1 га) не є бюджетним грантом. Адже Укрдержфонд бюджетні гранти не надає. Принаймні, його немає в Переліку № 867. Але все ж таки можна говорити, що отримані кошти є цільовим фінансуванням із державного бюджету не як грант, а як інший варіант державної підтримки — субсидія.
Отже, вважаємо, що отримані за наведеною вище програмою кошти слід включати не тільки до рядка 2 «Загальна сума доходу сільськогосподарського товаровиробника», а й до рядка 3.1 «Сума одержаних з державного бюджету коштів фінансової підтримки» на тій підставі, що цільове фінансування отримали з державного бюджету й дохід відобразили за К-т 482 згідно з пунктом 19 НП(С)БО 15 «Дохід».
Це означає, що вплив отриманих коштів на розмір Сільгоспчастки буде знівельований. Ці суми, хоч і є доходом підприємства, зрештою не зменшать Сільгоспчастку.
З огляду на те, що податківці щодо цього можуть мати запитання, доцільно отримати ІПК.

Чи можна відкоригувати загальний дохід на суму відшкодування відсотків за користування кредитами за програмою «Доступні кредити 5—7—9%»?
Порядок кредитування врегульований у Постанові № 28. Державну підтримку суб’єктам підприємництва надає Фонд розвитку підприємництва.
Пункт 13.1 Закону № 1877 передбачає фінансову підтримку суб’єктів господарювання агропромислового комплексу через механізм здешевлення кредитів.
Фонд розвитку підприємництва зазначений серед надавачів бюджетних грантів у Переліку № 867. Хоча цей Перелік запроваджений згідно з підпунктом 14.1.277-1 ПК, вважаємо, що наявність Фонду розвитку підприємництва також свідчить на користь того, що виконуються всі умови, які дають змогу включити компенсацію відсотків від цього Фонду до рядка 3.1 Розрахунку. Адже кошти фінансової підтримки аграрій одержує з державного бюджету й вони потрапляють до кредитового обороту за рахунком 48 «Цільове фінансування і цільові надходження».

Підприємство отримало часткову компенсацію вартості сільгосптехніки. Як відобразити в Розрахунку?
Порядок виплати цієї компенсації урегульовує Порядок № 130. Головним розпорядником бюджетних коштів і відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінекономіки. Вважаємо, що отриману компенсацію треба записати до рядка 2 та зменшити загальний дохід, включивши її до рядка 3.1 як одержані з державного бюджету кошти фінансової підтримки.
Проте, як і в усіх попередніх випадках, радимо отримати ІПК.

До якого рядка Розрахунку включити доходи від реалізації сільгосппродукції, яку придбали в інших підприємств?
Доходи від реалізації продукції, що не є власно виробленою, включають до рядка 2 «Загальна сума доходу сільськогосподарського товаровиробника» та не коригують. Отже, Сільгоспчастка зменшиться.

До якого рядка Розрахунку включити суму отриманої безповоротної / поворотної фінансової допомоги?
Суму фінансової допомоги:
- безповоротної — включають до загальної суми доходу під час визначення Сільгоспчастки, оскільки вона відповідає умовам визначення доходу;
- поворотної — не включають до загальної суми доходу під час визначення Сільгоспчастки, оскільки ця допомога є обов’язковою до повернення у строк, визначений у договорі.
Суму поворотної фінансової допомоги, яку не повертають у визначений в договорі строк, включають до загальної суми доходу, коли визначають Сільгоспчастку (ЗІР, підкатегорія 108.02.04).
Отже, суму отриманої безповоротної фінансової допомоги цілком правомірно включають до рядка 2 Розрахунку, у такий спосіб зменшивши Сільгоспчастку.
Щодо включення до рядка 2 Розрахунку суми поворотної фінансової допомоги, яку не повертають у визначений в договорі строк, податківці обґрунтування не надали. За правилами бухобліку прострочену заборгованість не включають до доходу, якщо вона не прощена / не списана за строком позовної давності. Її продовжують обліковувати у складі короткострокової заборгованості на субрахунку 685 «Розрахунки з іншими кредиторами» і навіть не дисконтують. Позовна давність перебуває на паузі з 12.03.2020 через карантин і воєнний стан (п. 12 та 19 Прикінцевих та перехідних положень Цивільного кодексу України). Вважаємо, що це питання може бути дискусійним.
