Як фермерському господарству сформувати статут
- Перелік інформації про ФГ, який вносять до статуту
- Статутний (складений) капітал
- Реєстрація в ЄДР статуту ФГ
Положення статуту фермерського господарства (ФГ) встановлює Закон № 973. Однак у профільному законі можновладці оминули поняття статутного капіталу. Натомість в установчих документах ФГ не обійтися без порядку формування майна. Розберімося, що для цього потрібно.
Це навігатор статтею
Оберіть розділ, що цікавить
Що прописати в статуті | Як сформувати складений капітал і внести до ФГ майно |
Чи можна обійтися без статутного капіталу | Як зареєструвати статут ФГ |
Що прописати в статуті
ФГ провадить свою діяльність на підставі статуту. Його затверджує власник або уповноважений ним орган. Тому для реєстрації юрособи насамперед слід скласти цей установчий документ.
Статут нового ФГ затверджують на загальних зборах власників (або засновник ФГ затверджує його одноосібно) та оформлюють протоколом. Статут є додатком до протоколу та підлягає державній реєстрації. Якщо потрібно змінити старий статут ФГ, нову редакцію документа затверджують аналогічно.
Закон № 973 визначає мінімальний перелік інформації про ФГ, який вносять до статуту:
- найменування господарства;
- місцезнаходження;
- адреса;
- предмет і мета діяльності;
- порядок формування майна;
- органи управління та порядок ухвалення ними рішень;
- порядок вступу та виходу з ФГ.
Зауважимо, що перелік положень не є вичерпним. Власник ФГ може розширити текст статуту до рівня класичного товариства з обмеженою відповідальністю.
Чинне законодавство не передбачає обов’язку формувати статутний капітал у ФГ. Однак статут, як установчий документ, має містити порядок формування майна ФГ. Закон № 973 використовує для цього схоже поняття «складений капітал».
Чи можна обійтися без статутного капіталу
Органи управління ФГ можуть ухвалити рішення про формування статутного капіталу, хоч цього й не передбачає профільний нормативний акт. До того ж Закон № 973 дозволяє вносити до статуту будь-які положення, що не суперечать законодавству України.
Без статутного капіталу у ФГ можна обійтися. Однак рекомендуємо його сформувати. Це матиме очевидні переваги. Контрагенти ФГ бачитимуть грошовий еквівалент майна господарства та плануватимуть ризики співпраці. Крім того, учаснику ФГ із статутним капіталом простіше продати свою частку у такому капіталі. Тож у статуті врегулюйте розподіл часток між учасниками ФГ, процедуру відчуження частки ФГ, порядок внесення вкладів до статутного капіталу тощо.
Окрім матеріальних об’єктів, учасники можуть вносити до статутного капіталу майнові права. Це зробить ФГ користувачем такого майна і не позбавить учасників права власності. До складу майна ФГ може належати право користування землею, водою, природними ресурсами, будівлями, спорудами, обладнанням. Такі рішення оформте протоколом зборів учасників ФГ, актом приймання-передачі між власником і ФГ. Також визначте вартість правочину. Це можуть зробити учасники на загальних зборах або державний оцінювач на підставі договору з ФГ.
Як сформувати складений капітал і внести до ФГ майно
Очевидно, що ФГ здійснює госпдіяльність на земельній ділянці, тому право власності або користування на землю є необхідним активом. Якщо у господарства немає земельної ділянки, юрособу не зареєструють. Землі ФГ можуть перебувати у власності чи користуванні як членів ФГ, так і самого господарства.
Майно ФГ
є складеним капіталом учасників господарства
До складеного капіталу ФГ можна внести:
- земельні ділянки засновників;
- право користування земельною ділянкою засновників;
- право користування земельною ділянкою, що орендують засновники.
Закон закріплює, що порядок володіння, користування та розпорядження майном ФГ здійснюється відповідно до його статуту, якщо інше не передбачено угодою між членами ФГ і законом. Майнові права, що належать до складеного капіталу ФГ, передаються йому на визначений у статуті строк.
Доповніть статут положеннями про:
- строки передачі учасником майнових прав;
- порядок володіння, користування і розпорядження майном;
- розміри часток кожного з учасників і порядок її повернення.
Розглянемо ситуацію: ФГ використовує землю засновників господарства. За загальним правилом, ФГ має право володіти та користуватися земельними ділянками у власності членів ФГ. У такому випадку оформте договір оренди між ФГ і членом ФГ на право користування землею. Після цього підпишіть двосторонній акт приймання-передачі земельної ділянки між учасником і ФГ. У протоколі загальних зборів власників встановіть склад земель ФГ.
Внесли майно до ФГ — реєструйте право власності у нотаріуса. Майно, яке використовують для ведення ФГ, належить йому на праві власності. Це встановлює стаття 20 Закону № 973. Наведена норма вказує, що земельну ділянку ФГ слід внести до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Державній реєстрації прав, зокрема, підлягають:
1) право власності та право довірчої власності як спосіб забезпечення виконання зобов’язання на нерухоме майно, об’єкт незавершеного будівництва;
2) речові права на нерухоме майно, похідні від права власності:
- право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки;
- інші речові права відповідно до закону.
Як зареєструвати статут ФГ
ФГ, як і звичайну юрособу, реєструють в Єдиному державному реєстрі (ЄДР) за Законом № 755. Пакет документів для ФГ є таким самим, як і для інших господарських товариств.
Якщо внесли зміни до існуючого статуту ФГ, нову редакцію установчого документа також реєструють в ЄДР за Законом № 755.
Щоб провести державну реєстрацію змін до відомостей в ЄДР, юрособа подає, зокрема, такі документи:
- заяву про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в ЄДР;
- примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до ЄДР;
- документ про сплату адміністративного збору — 0,3 прожиткового мінімуму для працездатних осіб (760 грн станом на вересень 2022 року). Сплата адміністративного збору може підтверджуватися електронною копією, в т. ч. скрін-копією, відповідного платіжного документа;
- установчий документ юрособи в новій редакції. У наведеному випадку — статут, затверджений органом управління.
Зміни зареєструють протягом 24 год після надходження документів. Після цього отримайте виписку з ЄДР. Виписку та витяги в паперовій формі за результатами реєстраційної дії надають протягом 24 год. Додатково повідомляти органи контролю про зміни в ЄДР не потрібно. Адже ці відомості адміністратор ЄДР передасть в електронній формі до інформаційної системи органів контролю. Те саме стосується й органів статистики та відповідних фондів. Однак юрособа має повідомити про внесення змін до установчих документів банк, у якому вона обслуговується. Для цього необхідно подати до банку нотаріально засвідчену копію нової редакції статуту.